[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 119-142 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه چگونگی نهادینه کردن نمازخوانی فرزندان نوجوان توسط والدین: ارائه مدل مطلوب با رهیافت گراندد تئوری
دکتر سمیه غلامی*1، دکتر مختار ذاکری2، فاطمه زینلی3
1- مجتمع آموزش عالی لارستان ، somayeg@yahoo.com
2- دانشگاه فرهنگیان هرمزگان
3- دانشگاه آزاد بندر لنگه
چکیده:   (602 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی شیوه‌­های تقویت و تعمیق فرهنگ نماز در فرزندان است. مطالعه حاضر به شیوۀ کیفی، از نوع تئوریِ زمینه‌ای است که با مشارکت‌ 25 نفر از والدین موفق در امر نمازخوان نمودن فرزندان مقطع متوسطه دوم شهرستان بندرلنگه ،به روش نمونه­گیری هدفمند انجام شده است. ابزار جمع­‌آوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بود. تجزیه‌‏‎‌‎و‌تحلیل داده‌ها ‏در سه مرحله­ کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد و سرانجام مدلی با توجه به شرایط، زمینه و راهبرد ارائه شد. اعتبار مطالعه با استفاده از بازرس خارجی و اعتبارسنجی از طریق اعضا، صورت پذیرفت.‏ نتایج حاصل از مدل نهایی حاکی از آن است که شرط لازم جهت جذب فرزندان به نماز داشتن عزمی راسخ برای تربیت دینی فرزندان است. این شرط کلی، در برگیرنده عوامل زمینه­ساز از قبیل ایجاد نگرش دینی در زندگی، الگوسازی، یکسانی عقیده و رفتار و ارتقای رشد شخصی است. راهبردهای مورد استفاده والدین در گستره‌­ای از اقداماتی قبل از تولد، تا اقدامات قبل از سن تکلیف ، اقدامات حین و بعد از سن تکلیف فرزندان قرار می­گیرد. جهت کنترل متغیرهای مداخله­‌گر در مسیر تربیت، اتخاذ سبک والدگری مثبت و موثر، کسب مهارت‌­های حل مسئله و ایمن­سازی محیط از جمله اقدامات کارآمد والدین است. درمجموع نمازخوان شدن فرزندان در مرحله اول  مستلزم برنامه‌­ریزی، مطالعه و پیگیری دقیق مرحله به مرحله والدین است.
واژه‌های کلیدی: تربیت دینی، نماز خواندن، والدین، شیوه ­های موفق، تئوری زمینه‌ای.
متن کامل [PDF 3438 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1398/10/13 | پذیرش: 1398/11/30 | انتشار: 1398/12/23
فهرست منابع
1. احمدی، یعقوب (1396). وضعیت دینداری و نگرش به آینده دین در میان نسل‌ها مطالعه موردی شهر سنندج، معرفت فرهنگی اجتماعی، 1(1): 44-17.
2. انصاری، مریم و محسنی پور، محمدصادق (1397). بررسی دیدگاه دبیران دوره متوسطه پیرامون فرصت ها و تهدیدهای تربیت اخلاقی در نظام آموزشگاهی. فصل‌نامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 30 (1): 30-7.
3. پورمودت، خاتون و عارفی، ضرغام (1392). بررسی مقایسه‌ای دینداری و رابطه‌ی آن با پرخاشگری در معتادین به مواد مخدر، معتادین در حال ترک و افراد غیرمعتاد. روانشناسی سلامت، 2 (1): 59-46.
4. تنهایی، حسین ابوالحسن (1389). درآمدی بر مکاتب و نظریه‌های جامعه‌شناسی. ویرایش اول، چاپ ششم، تهران: مرندیز.
5. جان‌بزرگی، مسعود (1392). اثربخشی ارتقاء نگرش دینی بر رفتار مجرمانه جوانان. روانشناسی و دین، 6 (1): 28-19.
6. حیدری، سارا، هاشمی، زهرا و نقش، زهرا (1395). تاثیر پایبندی والدین به نماز و انجام اعمال عبادی بر میزان ارتباط با خدا در دانشجویان، کنگره ملی نماز و سلامت روان.
7. خطیب، سیدمهدی جان بزرگی، مسعود و رسول‌زاده طباطبایی، کاظم (1394). نقش عوامل شخصیت و سبک زندگی مذهبی در سلامت روان، فصلنامه اسلام و پژوهش‌های روان شناختی، 3: 98-85
8. دیوبند، فائزه و پارسامهر، مهربان (1390). بررسی رابطه بین میزان دین‌داری والدین با خشونت میان فردی فرزندان پسر دبیرستانی. روانشناسی دین، 4 (1): 87-71.
9. سلطانی نژاد، عبدالله و همکاران (1392). بررسی رابطه‌ی جهت‌گیری مذهبی با رفتارهای خودکشی‌گرایانه سربازان. مجموعه مقالات سمینار سبک زندگی با محوریت سلامت. خراسان جنوبی: سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی بیرجند.
10. شعیبی، فاطمه (1392). سبک دلبستگی و روابط اجتماعی. تهران: شابک.
11. شفیعی، راهله (1389). چگونگی پاسخگویی به سؤالات کودکان دبستانی درباره خدا، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
12. ضیایی، زهرا و ضیایی، خدیجه (1390). تأثیر روابط سالم والدین بر تربیت دینی فرزندان، طهورا، 4 (10): 41-70.
13. کاپلان، پاول اس (1397). روانشناسی رشد. ترجمه‌ی مهرداد فیروزبخت. نشر رسا.
14. کشاورز، امراله و جهانگیری، جهانگیر (1389). بررسی جامعه‌شناختی رابطه بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی دانشجویان و نگرش آنها. فصل‌نامه جامعه‌شناختی، 2: 114-99.
15. مقدادی، محمدمهدی و جوادپور، مریم (1395). نقش والدین در ارتقای سلامت معنوی کودکان در اسلام، تاریخ پزشکی، 29: 83-117.
16. نازکتبار، حسین؛ زاهدی، محمدجواد و نایبی، هوشنگ (1385). نقش دینداری در ممانعت از بزهکاری جوانان شهر تهران. رفاه اجتماعی، 6 (22): 257-233.
17. یاسمی نژاد، پریسا؛ گل محمدیان، محسن و سعیدی پور، بهمن (1395). درآمدی بر رابطه دین و معنویت با روانشناسی با تکیه بر دیدگاه چند تن از روان شناسان مطرح. قبسات، 15 (56): 112-79.
18. یعقوبی، حمید؛ حسن آبادی، حمیدرضا؛ پیروی، حمید؛ پورشریفی، حمید؛ اکبری زردخانه، سعید؛ حمیدپور، حسن؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ هادوی، اصغر؛ کاویان، زهرا؛ حشمتی، محمدرضا و رضوی، مرضیه (1392). بررسی وضعیت گرایش به نماز خواندن در بین دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 3(2): 216-187.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami S, Zakeri M, Zeinali F. How parents habitualize prayer in their adolescent children: Developing an optimal model through grounded theory approach. qaiie. 2019; 4 (3) :119-142
URL: http://qaiie.ir/article-1-466-fa.html

غلامی سمیه، ذاکری مختار، زینلی فاطمه. مطالعه چگونگی نهادینه کردن نمازخوانی فرزندان نوجوان توسط والدین: ارائه مدل مطلوب با رهیافت گراندد تئوری. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1398; 4 (3) :119-142

URL: http://qaiie.ir/article-1-466-fa.html



دوره 4، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4162