[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 87-65 برگشت به فهرست نسخه ها
نسبت اصول برنامه ریزی درسی و تربیتی مدرسه حکمت بنیان با سند برنامه درسی ملی : مطالعه موردی مکتب اسلامی سبزوار
نیره رحمانی* 1، زهرا زاهدی وفا2 ، سارا یزدی زاده3
1- دانشگاه امام صادق ، nrahmani2008@yahoo.com
2- شهید بهشتی
3- دانشگاه آزاد اسلامی تهران
چکیده:   (1247 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تطبیقی اصول برنامه ریزی درسی و تربیتی مدارس حکمت بنیان با سند برنامه درس ملی انجام شده و به مطالعه موردی یکی از مراکز آموزشی با رویکرد حکمت پرداخته شده است.
روش: یک پژوهش کاربردی است که به شیوه توصیفی- تطبیقی است و  با استفاده ازروش بردی داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه تحقیق  شامل سند برنامه درسی ملی و اسناد موجود در مکتب اسلامی و سخنرانی ها می باشد که نمونه به شیوه تمام شماری مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات علاوه بر اسناد، شامل پرسشنامه و مصاحبه تکمیلی با 3 تن از  صاحبنظران است که جهت اعتبارسنجی نتایج از گروه های کانونی با حضور 12 نفر از ایشان استفاده شده است.
یافته ها: مجموعه یاد شده در پیاده سازی اصول برنامه درسی ملی،  به توسعه فرهنگ و سواد قرآنی؛ تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتنداری؛ توجه به رابطه دوسویه تربیت و تزکیه با تعلیم کتاب و حکمت و عمل به آن؛ ترویج و تعمیق فرهنگ حیا و عفاف و حجاب؛ استفاده از هادی در نقش تسهیل گری و علمدار در نقش معاون؛ تربیت حکمت جو به جای دانش آموز؛ تاکید بر بهره‌گیری از علوم نافع و کاربردی؛ توجه به عرصه های واقعی یادگیری و برگزاری سفرهای متعدد و حکیمانه؛ تشکیل جلسات امت واحده؛ توجه به جوشش از درون یادگیرنده؛ حرکت علمی از اجمال به تفصیل،کل به جزء و عدم تاکید بر لزوم تفکیک سنی اهتمام جدی ورزیده و مورد توجه قرار داده است و از سوی دیگر لازم است اصول جامعیت و یادگیری مستمر مورد بررسی و مداقه بیشتر این مجموعه قرار گیرد
نتیجه گیری: پیاده سازی اصول برنامه درسی ملی با توجه به مولفه های فوق الذکر در مدارس حکمت محور زمینه ساز تحقق نظام توحید در ساختار تزکیه و تعلیم می باشد.
واژه‌های کلیدی: برنامه ریزی درسی، مدارس، حکمت بنیان، سند برنامه درسی ملی، مکتب اسلامی سبزوار
متن کامل [PDF 1324 kb]   (383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1401/1/28 | ویرایش نهایی: 1401/11/17 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/9/30 | انتشار: 1401/11/17 | انتشار الکترونیک: 1401/11/17
فهرست منابع
1. اسماعیل زاده، حمید(1401). تحقق نظام توحید در ساختار تزکیه و تعلیم. https://rahetamaddon.ir/1398/09/26/1944/
2. آمدی، عبدالواحد بن تمیمی(1386). غررالحکم و دررالکلم، ج 1،2،3، 6، ترجمه: رسولی محلاتی، سید هاشم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
3. الکراجکی، محمدبن علی(1410ق). کنزالفوائد. قم: دارالذخائر
4. اشرفی سلطان احمدی، زینب. کیهان، جواد. ملکی آوارسین، صادق. یاری حج عطالو، جهانگیر(1400). طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت دینی در دوره پیش دبستانی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 6(1): 7-30
5. امانی طهرانی، محمد(1396). هدف از تغییر برنامه های درسی در راستای سند برنامه درسی ملی. رشد معلم. 307: 4-9
6. آقازاده، احمد(1389). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: سمت
7. بهرامیان، سمیه. نادی، محمدعلی. کریمی، فریبا(1399). شناسایی مولفه های مدرسه شاد در نظام آموزش ابتدایی ایران بر مبنای فرهنگ ایرانی- اسلامی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 5(3): 33-60
8. بینش، مرتضی. کشتی آرای، نرگس. یوسفی، علیرضا. یارمحمدیان، محمدحسین(1393). تجربه زیسته دانش آموزان از مدرسه: راهنمای عمل برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی.4(1): 84-61
9. رحمانی، نیره(1398). طراحی الگوی رهبری حکمت محور از منظر آموزه های اسلامی در مدارس. رساله دکتری رشته مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران-
10. رحمانی، نیره. دیالمه، نیکو(1398).الگوی رهبری حکمت محور از منظر اسلام در سازمان های آموزشی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 3(4): 53 – 78
11. شورای عالی آموزش و پرورش(1391). سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران
12. گروهی از علمداران(1396). مکتب اسلامی، تحقق نظام توحیدی در ساختار تزکیه و تعلیم
13. گروهی از علمداران(1397). بسته راهبردی علمداران
14. مبشری، محمدتقی. صفری، محمود. اسفینی فراهانی، مهدیه(1400). تاثیر حفظ موضوعی قرآن بر میزان خودکارآمدی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهرستان فراهان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی.6(4): 103-122
15. متقی، علی بن حسام الدین(1419). کنزالعمال فی سنن القوال و الاحوال. بیروت. لبنان
16. عباسی، لطف اله. فضلی خانی، منوچهر(1394). بررسی تطبیقی برنامه درسی ملی با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش
17. نوروزیان امیری، سیدمحمد. خلخالی، علی. شکیبایی، زهره(1398). مفهوم سازی مدیریت حکمت بنیان مدرسه. مدیریت مدرسه.7(1): 1-22.
18. Adams,A(2007)."Developing Leadership Wisdom", International Journal of Leadership in Public Services, 3 (2), 39 – 50
19. Castner.A, Schneider,J & Henderson.J(2020). Curriculum Wisdom and Educational Leadership.Oxford university, 5(2), 159-172.
20. Harms.B(2014). Reflections on Wisdom in Education.
21. Huisheng.T(2007). Educational wisdom and intellectual teachers are called on by the times. Front. Educ, 2(1), 119–132.
22. Kaur,K(2013). Leadership Wisdom: from the annals of History. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM) e-ISSN: 2278-487X, p-ISSN: 2319-7668 12( 3).1-13
23. Kunzmann, U., & Baltes, P. B. (2005). The psychology of wisdom: Theoretical and empirical challenges. In A handbook of wisdom: Psychological perspectives (pp. 110-135). Cambridge University Press.
24. Sternberg, R. J. (2001). Why schools should teach for wisdom: The balance theory of wisdom in educational settings. Educational psychologist, 36(4), 227-245
25. Sternberg, R. J. (2009). Academic Intelligence is not Enough! WICS: An Expanded Model for Effective Practice in School and in Later Life. A paper commissioned for the conference on Liberal Education and Effective Practice
26. Rowley, J.(2006). “What do we need to know about wisdom?. Management Decision”, 44(9), 1246-1257



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahmani N, zahedivafa Z, yazdizade S. (2022). The Relationship between the Principles of Curriculum and Educational Planning of Wisdom-Oriented School and the National Curriculum Document: A Case Study of Sabzevar Islamic School. qaiie. 7(3), 65-87. doi:10.52547/qaiie.7.3.65
URL: http://qaiie.ir/article-1-891-fa.html

رحمانی نیره، زاهدی وفا زهرا، یزدی زاده سارا. نسبت اصول برنامه ریزی درسی و تربیتی مدرسه حکمت بنیان با سند برنامه درسی ملی : مطالعه موردی مکتب اسلامی سبزوار مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (3) :87-65 10.52547/qaiie.7.3.65

URL: http://qaiie.ir/article-1-891-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)