[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 78-53 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی رهبری حکمت محور از منظر اسلام در سازمان های آموزشی
نیره رحمانی* 1، نیکو دیالمه2
1- دانشگاه امام صادق(ع) ، nrahmani2008@yahoo.com
2- دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده:   (2926 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی رهبری حکمت محور از منظر اسلام در سازمان‌های آموزشی با استفاده  از رویکرد کیفی با روش تحلیل مضمون صورت گرفته است.  به منظور دستیابی به هدف مذکور، ابتدا بر اساس منابع قرآنی و روایی به صورت هدفمند مفهوم حکمت شناسایی و سپس از طریق روش تحلیل مضمون به طراحی الگوی رهبری حکمت محور پرداخته شد، جامعه آماری در بخش اعتبار بخشی الگوی طراحی شده محققان، مؤسسان، مدیران و معلمان مدارس خاص بودند  که به روش نمونه­گیری هدفمند، 30 نفر در پژوهش حاضر شرکت داشتند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه­های عمیق نیمه ساختاریافته بود که از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بود. یافته­های حاصله حاکی از این است که الگوی رهبری حکمت­محور از چهار عامل (عقلانیت وحیانی، استحکام­بخشی ناظر به واقع، پیشگیری رشدمدار، عملیاتی­سازی بهنگام) و سیزده مؤلفه تشکیل شده است. از این رو الگوی حاضر می­تواند راهنمای عمل رهبران در مواجهه با مسائل پیچیده و چندبعدی محیط های آموزشی باشد تا از طریق اعمال نفوذ و هدایت معطوف به هدف در کلیه امور معرفتی و عملی محیط آموزشی با بهره­‌گیری از عقلانیت وحیانی و نگاه پیشگیرانه مبتنی بر رشد تصمیم گیری نموده و استحکام ناظر به واقعیت را در تمامی ابعاد محیط آموزشی مدنظر قرار دهند.

 
واژه‌های کلیدی: رهبری، حکمت، سازمان های آموزشی، اسلام، رهبری حکمت محور
متن کامل [PDF 4007 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1398/7/28 | ویرایش نهایی: 1398/12/23 | پذیرش: 1398/11/30 | انتشار: 1398/12/23 | انتشار الکترونیک: 1398/12/23
فهرست منابع
1. ابن حسین موسوی(سیدرضی)، محمد(1385). نهج‌البلاغه. ترجمه: دشتی، محمد. قم: ناصر
2. ابن فارس، احمد بن فارس(1362). معجم مقائیس اللغه. قم: الحوزه العلمیه
3. ابن منظور، محمد بن مکرم.لسان العرب. بیروت : دارصادر
4. ابن شعبه حرانی، حسین‌بن علی(1382). تحف‌العقول عن آل الرسول(ص). ترجمه حسن‌زاده، صادق. قم: آل علی(ع)
5. الکلینی، محمدبن یعقوب(1362). الکافی ج1، 2. تهران: دارالکتب الاسلامیه
6. امانی، رضا. همتی، سیده نرگس. سلیمانی، مرضیه(1395). معناشناسی واژه حکمت در قرآن کریم با تکیه بر نظریه حوزه های معنایی، همایش ملی واژه پژوهی در علوم اسلامی
7. آمدی، عبدالواحد بن تمیمی(1386). غررالحکم و دررالکلم، ج 1،2،3، 6، ترجمه: رسولی محلاتی، سید هاشم. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
8. جوادی آملی، عبدالله (1378). تسنیم. تفسیرقرآن کریم ج 7. قم: مرکز نشر اسرا
9. جوهری، اسماعیل بن حماد(1410 ه ق).الصحاح - تاج اللغه و صحاح العربیه. بیروت: دار العلم للملایین
10. دانایی فرد، حسن. رجب‌زاده، علی. محمدسالاری، علی(1389). آن سوی دانش و تجربه مدیریتی: تحلیلی بر ارکان شکل دهنده حکمت مدیریتی از نگاه مدیران ناجا. مطالعات مدیریت انتظامی. سال پنجم. شماره 3. صص 397-417
11. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(۱۴۰۴ق) ؛ المفردات فی غریب القرآن، تهران: دفتر نشر کتاب
12. طباطبایی، محمدحسین(1386). تفسیرالمیزان، ج 3، 12، 19. ترجمه: موسوی همدانی، محمدباقر. قم: دفتر انتشارات اسلامی
13. عابدی جعفری، حسن. تسلیمی، محمدسعید. فقیهی، ابوالحسن. شیخ زاده، محمد(1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. سال پنجم. ش 2. صص 151-198
14. فیومی ، احمدبن محمد(1372). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی. قم : دار الهجره
15. قرشی، علی اکبر(1352). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه
16. لیثی واسطی ، علی بن محمد(1376). عیون الحکم و المواعظ. قم : دار الحدیث
17. مجلسی محمدباقر(1375). بحارالانوار. ترجمه: موسوی همدانی، سید ابو الحسن تهران: کتابفروشی اسلامی
18. محلی، جلال الدین و جلال الدین سیوطی(1415ق). تفسیر الجلالین، بیروت: دارالجیل. چاپ سوم
19. محمودی، محمدباقر(1376). نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
20. محمدی ری‌شهری، محمد(1379). علم و حکمت در قرآن و حدیث، ج 1 و 2. انتشارات سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
21. مرزوقی، رحمت الله(1388). پیش فرض‌های برنامه درسی تربیت دینی در عصر جهانی شدن. مبنایی نظری برای نظام آموزش و پرورش عمومی ایران. سال چهارم. شماره 15. صص 43-59
22. مصطفوی، حسن‌(1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم‌. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌
23. مکارم‌ شیرازی، ناصر(1364). تفسیر نمونه ج 11، 13، 16. تهران: دارالکتب الاسلامیه



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahmani N, dialame N. (2019). A wisdom-based leadership model from an Islamic perspective for educational organizations. qaiie. 4(3), 53-78. doi:10.29252/qaiie.4.3.53
URL: http://qaiie.ir/article-1-421-fa.html

رحمانی نیره، دیالمه نیکو. الگوی رهبری حکمت محور از منظر اسلام در سازمان های آموزشی مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (3) :78-53 10.29252/qaiie.4.3.53

URL: http://qaiie.ir/article-1-421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)