[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 3 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 52-7 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مولفه‌های شادی در اسلام و اعتباریابی آن با هدف ایجاد و گسترش مدارس شاد
سمیه بهرامیان1 ، محمد علی نادی* 2، فریبا کریمی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران
2- دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان،ایران ، nadi2248@yahoo.com
چکیده:   (3752 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های شادی در اسلام و اعتباریابی آن به منظور گسترش شادی در مدارس با استفاده از رویکرد ترکیبی پژوهش به انجام رسید. در مرحله کیفی پژوهش از روش تحلیل مضمون و در مرحله کمی از روش پیمایش استفاده گردید. در مرحله کیفی منابع و متون اسلامی و در مرحله کمی مدیران مدارس مقطع ابتدایی کشور به عنوان جامعه آماری پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند. شیوه نمونه­‌گیری در مرحله کیفی پژوهش هدفمند و در مرحله کمی نمونه‌گیری تصادفی است. داده‌های پژوهش در مرحله کیفی از طریق تکنیک تحلیل متن و با توجه به فرایند تحلیل داده در روش تحلیل مضمون (کدکذاری، استخراج مضامین و ترسیم شبکه مضامین) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در مرحله کمی به منظور اعتباریابی ابزار سنجش از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. به منظور اعتباریابی داده‌ها در مرحله کیفی پژوهش از دو روش توصیف غنی و ثبت سوابق ممیزی و کدگذاران مستقل و در مرحله کمی از روش اعتبار محتوا (صوری و نسبت روایی محتوا) و اعتبار سازه استفاده گردید. یافته‌­های پژوهش در مرحله کیفی نشان دهنده این است مفهوم شادی در اسلام در قالب سه مضمون فراگیر بینش معطوف به شادی (بینش الهی، متافیزیکی و مادی)، زیست معطوف به شادی (زیست مادی و معنوی) و کنش‌­های معطوف به شادی (کنش­های مناسکی، عاطفی و اجتماعی) سازمان­دهی گردیدند. یافته‌های مرحله کمی پژوهش بیانگر این است که شاخص­‌های اعتبار همگرا و ممیز دلالت بر اعتبار ابزار سنجش مولفه‌­های مدرسه شاد اسلامی داشتند.
واژه‌های کلیدی: شادی، اسلام، مدرسه شاد، اعتباریابی
متن کامل [PDF 6072 kb]   (1211 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1398/7/9 | ویرایش نهایی: 1398/12/23 | پذیرش: 1398/11/29 | انتشار: 1398/12/23 | انتشار الکترونیک: 1398/12/23
فهرست منابع
1. قرآن کریم . (1393). کتاب مبین، ترجمه مهدی الهی قمشه‌ای، تهران: ناشر ذکر مبین
2. نهج الفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول با ترجمه فارسی) (1382). مترجم و فراهم اورنده، ابوالقاسم پاینده تهران: دنیای نشر
3. امام علی علیه‌السلام .. (1396). نهج‌البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم
4. ابن ابی الحدید. (1964). شرح نهج البلاغه، قم: کتابخانه آیه‌الله العظمی المرعشی النجفی(ره)
5. آذربایجانی، مسعود؛ علی‌محمدی، کاظم. (1389). ساخت و اعتباریابی آزمون شادکامی با تکیه بر اسلام، دو فصلنامه علمی – پژوهشی تربیت اسلامی، 5(10)، 123-149
6. آرگایل، مایکل. (1382). روان‌شناسی شادی، ترجمه مهرداد کلانتری، اصفهان: جهاد دانشگاهی.
7. بخشایش، علیرضا؛ مرتضوی، مهناز و حائری، محمود. (1390). بررسی تطبیقی مفهوم شادی و نشاط از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 1(1)، 84-101
8. پرچم، اعظم؛ رجائی، مهدی. (1394). سیمای شادی در عهد جدید و نقد آن از چشم‌انداز قرآن کریم، الهیات تطبیقی، 6(14)، 39-56
9. پسندیده، عباس. (1397). الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روان‌شناسی مثبت‌گرا، قم: انتشارات دارالحدیث.
10. تدلی، چارلز؛ تشکری، عباس. (1395). مبانی پژوهش ترکیبی؛ تلفیق رویکردهای کمی و کیفی، ترجمه عادل آذر و سعید جهانیان، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی
11. حر عاملی، محمدبن حسن. (1368). وسایل الشیعه الی تحصیل المسایل الشریعه، جلد 7، مصحح عبدالرحیم ربانی شیرازی، تهران: اسلامیه
12. دهقانی، مرضیه؛ دیالمه، نیکو و خوش‌صفت، سکینه. (1397). تبیین اهداف برنامه درسی «مدرسه شاد» بر اساس آموزه‌های اسلامی، دوفصلنامه علمی – ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 6(10)، 5-29
13. ربانی، رسول؛ ربانی، علی؛ عابدی، محمدرضا و گنجی، محمد. (1386). فرهنگ و شادی: رویکردی نظری و تجربی در زندگی روزمره سرپرستان خانوار در شهر اصفهان، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 3(8)، 41-78
14. زینی، ملک‌آباد، هادی و نیل‌ساز، نصرت. (1390). جایگاه شادی و نشاط در قرآن و روایات، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 1(1)، 50-68
15. سلیگمن، مارتین. (1389). شادمانی درونی. ترجمه مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری. تهران: نشر دانژه
16. سوهانی، عاطفه. (1393). مدرسه شاد و بانشاط برای کودک، فلسفه و کودک، 2(3)، 111-130
17. عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی، اندیشه مدیریت راهبردی، 5(10)، 151-198
18. عابدینی، احمد. (1390). شادی در اسلام، بینات، 18(2)، 181-192
19. کار، آلان. (1385). روان‌شناسی مثبت، ترجمه حسن پاشاشریقی و جعفر نجفی‌زند، تهران: نشر سخن
20. کرسول جان دبلیو؛ پلانو کلارک، ویکی. (1390). روش‌های پژوهش ترکیبی. ترجمه ع کیامنش و ج سرایی. تهران: آییژ، 318 صفحه
21. کرسول، جان دبلیو .(1391). طرح پژوهش؛ رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه ع کیامنش و م دانای‌طوس. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی
22. کلینی، محمد بن یعقوب. (1379). اصول کافی، جلد 3، با ترجمه و شرح فارسی محمد باقر کمره‌ای، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی
23. کلینی، محمد بن یعقوب. (1407). الکافی، جلد 1، مصحح علی اکبر غفاری، تهران: دارالکتب الاسلامیه
24. مازوچی، طاهره؛ جدی آرانی، طیبه‌سادات و عسکری، زینب. (1391). شادی از منظر مکتب اسلام و روان‌شناسی، مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 1 (1)، 120-139
25. مجلسی، محمدباقر. (1403). بحار الانوار، مصحح محمدباقر محمودی، عبدالزهرا علوی، جلد 84، لبنان: داراحیا التراث العربی
26. محمدی ری شهری، محمد. (1386). میزان الحکمه، ترجمه حمید رضا شیخی، قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث
27. محمدی ری‌شهری، محمد. (1391). الگوی شادی از نگاه قرآن و حدیث، قم: دارالحدیث
28. مکارم شیرازی ناصر .(1374). تفسیر نمونه، جلد 8، تهران: دارالکتاب اسلامیه
29. میرشاه جعفری، ابراهیم؛ عابدی، محمدرضا و دریکوندی، هدایت‌الله. (1381). شادمانی و عوامل موثر برآن، تازه‌های علوم شناختی، 4(3)، 50-58
30. یعقوبیان، محمدحسن؛ مسائلی، احمد و جمعه‌زاده، شریفه‌السادات. (1395). بررسی تحلیلی چگونگی ارتباط شادی و معناداری زندگی از دیدگاه اسلام، فصلنامه علمی – پژوهشی آیین حکمت، 8(30)، 179-202



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bahramian S, nadi M A, karimi F. (2019). Analysis of happiness components in Islam and its validation to create and develop happy schools. qaiie. 4(3), 7-52. doi:10.29252/qaiie.4.3.7
URL: http://qaiie.ir/article-1-410-fa.html

بهرامیان سمیه، نادی محمد علی، کریمی فریبا. واکاوی مولفه‌های شادی در اسلام و اعتباریابی آن با هدف ایجاد و گسترش مدارس شاد مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (3) :52-7 10.29252/qaiie.4.3.7

URL: http://qaiie.ir/article-1-410-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)