[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( 1-1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 7-30 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد و ارزیابی جایگاه ابعاد و مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
دکتر رضا جعفری هرندی*1، رضا وفائی2، میکائیل علی پور2
1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم ، r.jafarih@qom.ac.ir
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)
چکیده:   (474 مشاهده)
پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر با هدف نقد و ارزیابی جایگاه ابعاد و مولفه ­های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه پژوهشی، شامل متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوب آذر ماه 1390 می باشد که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونه‌گیری صرف نظر شده و کل آن مورد بررسی و تحلیل واقع شد.ابزار اندازه‌گیری، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده است که پس از مطالعه و بررسی منابع نظری در حوزه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران جهت بررسی سند تحول بنیادین تهیه شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. ع‍م‍ده‌‌ت‍ری‍ن‌ ی‍اف‍ت‍ه‌‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که: در م‍ج‍م‍وع‌ 226 مرتبه به مؤلفه­های قدرت نرم توجه شده که میزان تراکم آن در بخش هدف‌های عملیاتی و راهکارها با 75 فراوانی و 33/2درصد زیاد و در بخش­های بیانیه مأموریت و چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین با 7 فراوانی و 3/1 درصد کم است. در بین ابعاد مورد بررسی، بعد سیاسی با میزان بار اطلاعاتی 0/890 و ضریب اهمیت 0/275 بیش‌ترین و بعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 0/678 و ضریب اهمیت 0/210 کمترین توجه را  به خود اختصاص داده اند.
واژه‌های کلیدی: قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، ابعاد و مؤلفه ها، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون.
متن کامل [PDF 299 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۷/۸/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۶
فهرست منابع
1. آذر، عادل. (1380). بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش داده‌ها در تحلیل محتوا. فصل‌نامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 11(37-38) ، 1-11.
2. احمدزاده کرمانی، روح‌الله. (1388). درآمدی بر ماهیت شناسی جنگ نرم پس از انقلاب اسلامی ایران، فصل‌نامه مطالعات بسیج، 12(43)، 39-54.
3. احمدی، مهناز. (1395). شناسایی مؤلفه های اجتماعی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه کرمان.
4. افتخاری، اصغر. (1389). قدرت نرم و سرمایه اجتماعی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
5. الیاسی، محمدحسین. (1388). میزان تاثیر تهدیدات نرم و رسانه‌ای غرب بر اقوام ایرانی، فصل‌نامه عملیات روانی، 5(20)، 132-152.
6. بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روش‌های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.
7. بیگی، مهدی. (1389). قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
8. پوراحمدی، طیبه. (1396). تحلیل محتوای کتب تفکر و پژوهش، فارسی، مطالعات اجتماعی، هدیه های آسمان پایه ششم ابتدایی با توجه به مؤلفه های قدرت نرم انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت اله خامنه ای. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم.
9. جعفرزاده، محمدرحیم؛ حسینی، سیدمحمد؛ جاهد، حسینعلی. (1393). پیامد‌های جنگ نرم بر هویت فرهنگی دانشجویان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه‌های شهرستان بهبهان، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 15(28)، 165-190.
10. جعفری پناه، مهدی و میراحمدی، منصور. (1391). مؤلفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد اسلامی، فصلنامه معرفت سیاسی، 4(2)، 105-122.
11. حاج حسینی، معصومه. (1391). برآورد استراتژیک جایگاه زن و خانواده در جنگ نرم. کتاب اندیشه های راهبردی، زن و خانواده (دوره دو جلدی)، سومین نشست اندیشه های راهبردی زن و خانواده، تهران: انتشارات پیام عدالت، 173-186.
12. حسنقلی پور، طهمورث؛ موسوی نقابی، مجتبی؛ طاهری بزی، ابراهیم و انوشه، مرتضی. (1393). نهادینه سازی، مؤلفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر رهیافت بازاریابی اجتماعی، فصلنامه پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 4(12)، 59-77.
13. حیدری، منصور و قربی، محمدجواد. (1395). مولفه های قدرت نرم ایران در سند مولفه های هویت ملی ایرانیان (مطالعه ارزش های فرهنگی)، دو فصلنامه علمی پژوهشی قدرت نرم، 6(15)، 46-64.
14. خامنه‌ای، سید علی. (1388). دیدار مردمی در استان کردستان.
15. داوری دولت آبادی، مهدی. (1391). مؤلفه های قدرت نرم انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر شیعیان لبنان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
16. رفیع، حسین و قربی، محمدجواد. (1393). منابع فرهنگی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موری سند چشم انداز 1404)، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، 11(38)، 9-24.
17. رفیع پور، فرامرز. (1392). آناتومی جامعه: مقدمه ای بر جامعه شناسی کاربردی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
18. ساندرس، فرانسيس. (1382). جنگ سرد فرهنگي، ترجمـة بنيـاد فرهنگـي پژوهشـي غـربشناسـي، تهـران، انتشارات غربشناسي.
19. سبحانی فرد، محمد جواد و نوروزی، روح الله. (1391). از تهاجم فرهنگی تا جنگ نرم و راهکار های مقابله با آن از منظر مقام معظم رهبری، دوفصل¬نامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 2(5)، 89-117.
20. سیف، الله مراد. (1389). مفهوم شناسی قدرت نرم اقتصادي جمهوري اسلامی ایران، فصلنامه آفاق امنیت، 3(3)، 5-38.
21. شعبانی سارویی، رمضان. (1392). قدرت نرم و هویت فرهنگی در جمهوري اسلامی ایران، دوفصلنامه مطالعات قدرت نرم، 3(9)، 79-98.
22. طهماسبی پور، امیرهوشنگ. (1390). ابزارهای جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران: ساقی.
23. ضابط پور، غلامرضا و قربی، سید محمد جواد. (1390). جستارهایی در باب قدرت نرم و ارائه راهبرد های مقابله برای ایران، فصلنامه علوم سیاسی، 14(1)، 91-122.
24. ضیایی پرور، حمید. (1384). جنگ نرم، ویژه جنگ رسانه ای، تهران، موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر.
25. علیخانی، اسماعیل. (1387). صف‌بندی سیاسی در قرآن، تهران: علمی فرهنگی.
26. عیوضی، محمدرحیم و پارسا، مونا. (1392). الگوی تحلیلی قدرت نرم و سیاست بین الملل، دوفصلنامه مطالعات قدرت نرم، 5(1)، 99-112.
27. عیوضی، محمدرحیم؛ میرشاه ولایتی، فرزانه و نظری¬زاده، فرهاد. (1392). جنگ نرم و سناریوهای آینده انقلاب اسلامی ایران: با نگاهی به بیداری اسلامی منطقه، فصلنامه مطالعات پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 1(4)، 1-34.
28. غلامی، فرامرز. (1392). سیاست نرم آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر سفارت مجازی 11 سپتامبر 2001 تا 2012. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
29. قربی، محمدجواد. (1394). مؤلفه های الهام بخشی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام (مطالعه سیاست های کلی برنامه ششم توسعه)، فصلنامه پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 5(16)، 85-116.
30. قنبری، سیروس؛ زیوری‌رحمان، محمود و شکوهی‌مقدم، سولماز. (1391). تاثیر درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم (مطالعه موردی، دانشجویان دانشگاه کرمان)، فصل‌نامه علمی و پژوهشی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، 2(5)، 49-66.
31. كالينز، جان، ام. (1370). استراتژي بزرگ، ترجمة كوروش بايندر، تهران: انتشارات دفتـر مطالعـات سياسـي و بين المللي وزارت امور خارجه.
32. کیوان حسینی، علی اصغر و جمعه زاده، راحله. (1392). تبیین نظری قدرت نرم بر مبنای نگرشی فرا نای به کاربست منابع غیرمادی قدرت در سیاست خارجی، دوفصلنامه پژوهش سیاست نظری، 7(1)، 139-160.
33. گیدنز، آنتونی. (1387). جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری کاشانی. تهران: نی.
34. لباف، فریبا. (1390). مقابله با جنگ نرم در دانشگاه (با تاکید بر نقش اساتید و دانشجویان)، توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی، 6(21)، 103-124.
35. ماه‌پیشانیان، مهسا. (1389). جامعه شناسی تهدیدهای نرم. مجله پگاه حوزه، شماره 289، 30-33.
36. متقی زاده، احمد. (1390). مؤلفه های قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران، دوفصلنامه مطالعات قدرت نرم، 1(2)، 105-127.
37. مقام معظم رهبری. (1384). بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدای استان کرمان. 12/۰۲/1384.
38. ملکی، سعید و حاتمی، داوود. (1392). جنگ نرم و راهکار های مقابله با آن با الهام از دیدگاه های مقام معظم رهبری، مهندسی فرهنگی، 8(76)، 65-82.
39. نای، جوزف. (1388). قدرت نرم، ترجمه محمود عسگری، فصل‌نامه راهبرد دفاعی، شماره 6، صص 24-11
40. نائینی، علی‌محمد. (1389). درآمدی برماهیت شناسی جنگ نرم، فصل‌نامه راهبرد دفاعی، 8(28)، 1-32.
41. نجفی، حسن؛ وفائی، رضا و ملکی، حسن. (1394). تبیین ابعاد و مولفه های رشد معنوی انسان و تحلیل آن در محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران، فصلنامه مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1(1)، 125-148.
42. نقیب‌السادات، سیدرضا. (1387). پدافند غیرعامل، مقوله‌ای فرهنگی، ویژه نامه جشنواره فرهنگی هنری پایداری ملی، شماره 10، 2-3.
43. نوریان، محمد. (1389). تحلیل برنامه درسی دوره ابتدایی ایران. تهران: گویش نو.
44. هرسیچ، حسین. (1390). تجزیه و تحلیل ویژگی ها، مبانی و مؤلفه¬هاى قدرت نرم جمهورى اسلامى ایران، دوفصلنامه مطالعات قدرت نرم، 1(3)، 137-161.
45. یزدانی، عنایت الله و اخوان، طاهره. (1390). بررسی نظری انقلاب‌های رنگی با تأکید بر انقلاب رز گرجستان و انقلاب لاله‌ای در قرقیزستان، فصل‌نامه مطالعات اوراسیای مرکزی، 4(9)، 119-138.
46. یوسف¬زاده، محمدرضا و بختیار، عیسی. (1392). مديريت جنگ نرم (رويكردها و شيوه‌ها)، فصل‌نامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 8(27)، 33-60.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Harandi, Ph.D. R, Vafaei R, Alipour M. Critical Evaluation of the Dimensions and Components of Soft Power of the Islamic Republic of Iran in the Fundamental Reform Document of Education. qaiie. 2019; 4 (1) :7-30
URL: http://qaiie.ir/article-1-384-fa.html

جعفری هرندی رضا، وفائی رضا، علی پور میکائیل. نقد و ارزیابی جایگاه ابعاد و مولفه های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1398; 4 (1) :7-30

URL: http://qaiie.ir/article-1-384-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( 1-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991