[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 7-36 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین راهبردهای ارتقاء بهره‌وری آموزش عمومی قرآن (روخوانی، حفظ، درک معنا و انس)
لیلا خسروی مراد*1، زهرا فیضی2، زهرا نقی زاده موغاری2، مهدی فیض3
1- گروه قرآن و تربیت، ، khosrave2010@yahoo.com
2- گروه قرآن و تربیت
3- مرکز جهاد دانشگاهی،
چکیده:   (219 مشاهده)
قرآن کاملترین و بهترین برنامۀ زندگی برای انسان‌هایی است که همواره به دنبال آموختن و یادگیری بوده و تعلیم و تربیت از ارزشمندترین اعمال نزد آنان است، از این رو، در اهداف کلی نظام آموزشی به ضرورت یادگیری قرآن به‌طور خاص توجه شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارائه راهبردهایی به منظور ارتقای بهره‌‌وری آموزش عمومی قرآن است. تحقق هدف پژوهش در قالب چهار هدف جزئی(توانایی خواندن قرآن، درک معنای آیات، حفظ و انس با قرآن) دنبال شده است. به منظور تحقق اهداف فوق، از روش پژوهش کیفی(مطالعه اسنادی، مصاحبه و بارش فکری) استفاده شده است. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شده و جامعه آماری مورد بررسی در بخش مصاحبه،  شامل کارشناسان حوزه علوم قرآنی و در بخش پژوهش اسنادی شامل تمامی اسناد، مدارک، کتب و پیشینه‌های موجود همچون مقالات، طرح‌ها و کارهای پژوهشی بوده است، که از طریق جستجو در پایگا‌های علمی، کتابخانه‌ها، اسناد موجود در ادارات و سازمان‌های مرتبط با موضوع پژوهش به دست آمدند. نمونه‌گیری در بخش اسنادی به‌صورت تعمدی صورت گرفت. برای تحلیل اطلاعات به دست آمده از کدگذاری اشتراوس استفاده گردید. درنهایت مقوله‌های حاصل از کدگذاری در جلسات بارش فکری توسط متخصصان علوم‌قرآنی و آموزش قرآن مورد بررسی قرار گرفت. راهبردهای به دست آمده شامل 83 مورد بود  که در نهایت به توصیه اساتید و متخصصان این حوزه همگی این موارد با سند بالادستی در حوزه آموزش عمومی قرآن یعنی سند راهبردی آموزش عمومی قرآن مورد انطباق قرار گرفت و  تعداد 24 مورد به عنوان راهبردهای نهایی تایید شدند. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد محور قرار دادن سند راهبردی آموزش عمومی قرآن، توسط آموزش و پرورش و تلاش در راستای ایجاد تمهیدات لازم جهت عملیاتی نمودن هرچه سریع‌تر اقدام‌های مرتبط با سند، می‌تواند بزرگترین گام در راستای ارتقاء بهره‌وری آموزش قرآن باشد.
واژه‌های کلیدی: راهبرد، بهره‌وری، آموزش عمومی، قرآن، روخوانی، حفظ، درک معنا، انس
متن کامل [PDF 4056 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۸/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۹/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khosravi Morad L, Feizi Z, Naghizadeh Moghari Z, Feiz M. Determine the strategies for improving the efficiency of the general education of the Quran (reading, recite, comprehend, meaning). qaiie. 2019; 4 (2) :7-36
URL: http://qaiie.ir/article-1-450-fa.html

خسروی مراد لیلا، فیضی زهرا، نقی زاده موغاری زهرا، فیض مهدی. تعیین راهبردهای ارتقاء بهره‌وری آموزش عمومی قرآن (روخوانی، حفظ، درک معنا و انس). مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1398; 4 (2) :7-36

URL: http://qaiie.ir/article-1-450-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4054