[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 1 - ( 1-1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 87-116 برگشت به فهرست نسخه ها
رفتار فرانقشی در سازمان‌های آموزشی، تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام
دکتر میترا عزتی*1، دکتر نیکو دیالمه2، منا افضلی قادی3
1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، ezati.m@ut.ac.ir
2- گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی. دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
3- دانشگاه امام صادق(علیه السلام) پردیس خواهران
چکیده:   (432 مشاهده)
هدف این پژوهش، شناسایی مولفه‌های رفتار فرانقشی در سازمان‌های آموزشی با تأکید بر آموزه‌های اسلام است. روش پژوهش، ترکیبی از نوع کیفی- کمی است. جامعه تحقیق شامل دو بخش است: قرآن کریم، نهج­البلاغه و کتب مدیریتی و متخصصین مدیریت آموزشی، علوم تربیتی و معارف اسلامی. در بخش اول به طور هدفمند نمونه­ گیری و مطالعه عمیق شده و با استفاده از دسته­بندی و کدگذاری، به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقولات استخراج شد. سپس به منظور تأیید تناسب مقولات با اهداف پژوهش، نظرات 32 نفر متخصص مدیریت آموزشی و علوم تربیتی و 20 نفر متخصص معارف اسلامی از طریق دو پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه‌ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0/797 و 0/896 محاسبه شد. یافته­ها حاکی از این است که مولفه­ های رفتار فرانقشی در دانش مدیریت به ترتیب اولویت عبارتند از: ادب و احترام، تلاش و پشتکار و اشتیاق، آداب اجتماعی، توسعه خود، نوع­دوستی و رفتارهای کمکی، توسعه نگرش مثبت و تمایلات سازنده، وجدان کاری و اطاعت سازمانی، ابتکار فردی، مشارکت سازمانی، وفاداری سازمانی و جوانمردی. مولفه‌های رفتار فرانقشی در آموزه ­های اسلام نیز به ترتیب اولویت عبارتند از: تحکیم پیوندها و رفع کدورت بین­فردی، اهتمام به نیکی مضاعف، واکنش متعالی، همیاری هدفمند، پرده­پوشی عیوب، اهتمامات معنوی در حق دیگران، ترک انتقام حین قدرت، توجه به ابراز نیازها، وساطت معطوف به خیر، مساعدت پیش از طلب، همدلی و همدردی، تلاش و استقامت فراتر از انتظار، پرهیز از بزرگنمایی مشکلات، توانمندی تفکیک، نقش فعال و سازنده در انتقاد و پیشنهاد، تقویت روحیه و نشاط کاری، بزرگداشت و تکریم شخصیت افراد. برخی مولفه‌های رفتار فرانقشی در مدیریت و اسلام مشابه‌اند، اما دارای اشتراکات مطلق نیستند. بر این اساس می‌توان جایگاه آن‌ها را در قیاس با یکدیگر در روابط سه‌گانه حمایت، توسعه و نوآوری تبیین نمود.
واژه‌های کلیدی: رفتار فرانقشی، رفتار شهروندی سازمانی، سازمان آموزشی، دانش مدیریت، آموزه‌های اسلام.
متن کامل [PDF 318 kb]   (118 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۶
فهرست منابع
1. قرآن کریم. (1392) . ترجمه ناصر مکارم شیرازی،قم :نشر عابد زاده .
2. نهج البلاغه .(1379). ترجمه محمد دشتی :قم: ناشر مشهور
3. ابوالمعالی، خدیجه. (1392). «تحلیل کیفی متن، استقراء/ قیاس». علوم تربیتی از دیدگاه اسلام. 1 (1). ‌83-102.
4. تهرانی، مجتبی.(1389). اخلاق الاهی. پیوندها و حقوق-پیوند با اهل ایمان. تدوین و تحریر بهمن شریف زاده. جلد 28. تهران: نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
5. جوادیان، رضا. محمدی مقدم، یوسف. صوفی، بامداد. دهقانان، حامد. (1394). ابعاد و مولفه های رفتار شهروندی سازمانی پلیس (مورد مطالعه: پلیس راهور ناجا). مدیریت منابع در نیروی انتظامی. 3 (2). 99-120.
6. دلشاد تهرانی، مصطفی.(1384). تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه. قم: دفتر نشر معارف.
7. رعنایی کردشولی، حبیب‌اله. شکر، عبدالعلی. پور‌مولا، محمدهاشم. شهیدیان، زهرا. (1392). «تبیین رفتارهای شهروندی سازمانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی». مدیریت اسلامی. 21 (1). 45-82.
8. زارعی متین، حسن. (1397). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: نشر آگه.
9. زین‌آبادی، حسن‌رضا. بهرنگی، محمد‌رضا. نوه‌ابراهیم، عبد‌الرحیم. فرزاد، ولی‌اله. (1387). «رفتار شهروندی سازمانی معلمان تحلیلی بر ماهیت روش‌شناسی پژوهش، پیشایندها و پسایندها». نوآوری‌های آموزشی. 7 (28). ‌75-110.
10. صحت، سعید. محمدی دیانی، مریم. (1393). «تبیین مقوله‌ها و مفاهیم رفتار شهروندی سازمانی با رویکرد اسلامی ایرانی: فراترکیب». اسلام و مدیریت. 3 (5). 35-68.
11. طباطبایی، محمد‌حسین.(1374). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمه محمد‌باقر موسوی همدانی. ج2، 12، 17. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم.
12. طیب، عبد‌الحسین.(1378).‌‌ اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌. ج‌11، 14. تهران: نشر اسلام.
13. عاشوری، مهدی. (1392). بررسی فلسفی، فرهنگی و اجتماعی تولید و تکوین علوم انسانی ‎اسلامی (درس‎گفتارهای دوره‎ فلسفه‎ علوم انسانی عبدالحسین خسروپناه و حمید پارسانیا). تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
14. فضل‌الله، سید محمد‌حسین‌. (1419 ق). تفسیر من وحی القرآن. ج8، 21. بیروت‌: دار الملاک للطباعه و النشر.
15. فهیم‌زاده، هادی. اسماعیلی، محمودرضا. وحدتی، حجت. سپهوند، رضا. (1396). شناسایی ابعاد و مولفه‌های رفتار شهروندی سازمانی در صنعت گردشگری. گردشگری و توسعه. 6 (2). 109-133.
16. گال، مردیت. بورگ، والتر. گالف جویس.(1384). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه جمعی از مترجمین به اهتمام احمدرضا نصر. ج1. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
17. ﻣﺼﺒﺎﺡ ﻳﺰﺩﻱ، ﻣﺤﻤﺪﺗﻘﻲ. (1391). پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی. ﻗﻢ: ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺁﻣﻮﺯﺷﻰ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﻰ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﻰ.
18. مکارم شیرازی، ناصر.(1374). تفسیر نمونه‌. ج20، 22، 23. تهران: نشر دار الکتب الإسلامیه.
19. نراقی، مهدی.(1372). علم اخلاق اسلامی گزیده جامع السعادات. ترجمه جلال‌الدین مجتبوی. تهران: نشر حکمت.
20. هوی، وین. میسکل. سیسیل. (1396). مدیریت آموزشی تئوری، تحقیقی و عمل. ترجمه میرمحمد سیدعباس زاده. ارومیه: نشر دانشگاه ارومیه.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ezati M, Dialameh, Ph.D. N, Afzali Ghadi, Ph.D. M. A Comparative Analysis of the Components of Extra-Role Behavior in Educational Organizations with an Emphasis on the Educational Teachings of Islam. qaiie. 2019; 4 (1) :87-116
URL: http://qaiie.ir/article-1-387-fa.html

عزتی میترا، دیالمه نیکو، افضلی قادی منا. رفتار فرانقشی در سازمان‌های آموزشی، تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1398; 4 (1) :87-116

URL: http://qaiie.ir/article-1-387-fa.html



دوره 4، شماره 1 - ( 1-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991