[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( 1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 144-117 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مولفه های سرمایه های روانشناختی دانشجویان از دیدگاه اسلام
علیرضا قاسمی زاد* 1، فرزانه بهنامی فر2
1- گروه مدیریت آموزشی، واحدکازرون، دانشگاه آزاداسلامی کازرون ، Ghasemizad@Kau.ac.ir
2- گروه مدیریت آموزشی،واحدکازرون،دانشگاه آزاداسلامی
چکیده:   (4709 مشاهده)
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه های سرمایه های روانشناختی دانشجویان مراکز آموزش عالی از منظر اسلام بود وروش آن ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود.  در بخش کیفی به روش تحلیل مضمون انجام شد و جامعه پژوهش  قرآن و نهج البلاغه و افراد شامل متخصصان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی مراکز آموزش عالی و متخصصان حوزه علمیه بود. روش نمونه گیری دراین بخش هدفمند با استفاده از افراد کلیدی بود که تعداد 31 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه بودند. در  بخش کمی روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود تعداد کل نمونه 400 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این بخش پرسشنامه محقق ساخته بود که براساس مطالعه کیفی ازمنابع قرآن ونهج البلاغه، تدوین شد و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج به دست آمده در بخش کیفی مدل سرمایه روانشناختی از دیدگاه اسلام مشتمل بر 4 مولفه خود باوری، بردباری، خوشبینی و آرزومندی طبقه بندی شد. در بخش کمی داده ها حاکی از آن بود که 14 گویه مربوط به مولفه اول، 12 گویه مولفه دوم، 17 گویه مولفه سوم، 16 گویه مولفه چهارم را تشکیل داده ونتایج بخش کیفی را تأیید کرد. 
واژه‌های کلیدی: اسلام، سرمایه روانشناختی، قرآن کریم، نهج البلاغه.
متن کامل [PDF 297 kb]   (1210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1397/11/25 | ویرایش نهایی: 1398/5/26 | پذیرش: 1398/3/30 | انتشار: 1398/5/26 | انتشار الکترونیک: 1398/5/26
فهرست منابع
1. قرآن مجید.(1390).ترجمه آیت اله ناصر مکارم شیرازی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی
2. نهج البلاغه. (1391).ترجمه محمد دشتی، قم: انتشارات آوای منجی.
3. استادی مریم، عشقی آبکناری، سمیه.(1398). پیش بینی شادی توسط سرمایه روانشناختی و هدف در زندگی کارمندان سازمان زمین شناسی شهر تهران. رویش روان شناسی.; ۸ (۱) ،۶۹-۷۶.
4. ایرانبان, سیدجواد, آلدین وند بختیاری, امیر (1398). رابطه سرمایه های روانشناختی با توانمند سازی کارکنان و نوآوری سازمانی در شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 11(38).تحت چاپ
5. بهادری خسروشاهی, جعفر, هاشمی نصرت آباد, تورج, باباپور خیرالدین, جلیل. (1393). رابطه سرمایه اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دانشگاه تبریز. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی، 3(2), 44-54.
6. عابدی جعفری, حسن, تسلیمی, محمدسعید, فقیهی, ابوالحسن, شیخ‌زاده, محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت), 5(2), 151-.198.
7. علایی، حسین علی و رضایی، حسن رضا.(1392). مبانی بهداشت و سلامت در قرآن.مجله قرآن و علم،7(12)،125-144.
8. فریدافشار،عباس.(1395). تبیین سرمایه روانشناختی بر اساس نهج البلاغه..پایان نامه دکترا،رشته الهیات،دانشگاه تهران،پردیس قم.
9. مبینی، مهدی؛ رجبی، کبری و صادقی، محمد.(1395). بررسی ابعاد و مولفه های سرمایه ی روان شناختی در آموزه های دینی.اسلام و پژوهش های مدیریتی، 5(2):، 81 تا 98.
10. وحیدی, زهره, جعفری هرندی, رضا. (1396). پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی براساس مؤلفه‌های سرمایۀ روانشناختی و مؤلفه‌های نگرش معنوی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت, 3(2), 53-66.



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemizad, Ph.D. A, Behnamifar F. (2019). Identification of University Students’ Psychological Capital Components from Islamic Perspective. qaiie. 4(1), 117-144. doi:10.29252/qaiie.4.1.117
URL: http://qaiie.ir/article-1-388-fa.html

قاسمی زاد علیرضا، بهنامی فر فرزانه. شناسایی مولفه های سرمایه های روانشناختی دانشجویان از دیدگاه اسلام مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1398; 4 (1) :144-117 10.29252/qaiie.4.1.117

URL: http://qaiie.ir/article-1-388-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)