[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 49-88 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت توجه به "قطب سوم" در تربیت دینی و آثار آن بر فضای تربیتی (مربیان، فراگیران و کلاس درس)
ابوالفضل علی آبادی1، دکتر جهانگیر مسعودی 2، دکتر ابوالفضل غفاری3، دکتر حسین باغگلی3
1- دانشجوی دکتری فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. ایران
2- دانشیار فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد. ایران. ، masoudi-g@ferdowsi.um.ac.ir
3- استادیار فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. ایران.
چکیده:   (59 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تبیین ابعاد و مؤلفه‌های رویکرد کثرت‌گرایی دینی- فقهی، ارتباط و تاثیرات آن بر فضای تربیت دینی است. این تحقیق از نوع توصیفی-تفسیری است که مبتنی بر روش‌ تحلیل فلسفی است. جامعۀ تحلیل شامل سه بخش: متون، اسناد مرتبط با تکثر دینی، فقه اسلامی و تعلیم و تربیت دینی بوده است. پس از تحلیل و بررسی متون و استحصال نظریۀ تکثر فقهی به عنوان موجه‌‌ترین رویکرد، به مقایسۀ تطبیقی تقابل‌های دوگانۀ تکثرگرایی دینی-انحصارگرایی دینی و فقه مخطئه-فقه مصوبه و سپس، به استخراج لوازم و اقتضائات آن‌ها در تربیت دینی به شیوه استنباطی پرداخته شده است. دلالت‌های استخراجی رویکرد تکثرگرایی موجه برای تربیت دینی در سه بخش کلاس، مربی و فراگیر ‌عبارتند از: کلاس: داشتن کلاس راحت و بدون دغدغه برای ابراز عقیده، فضای چند صدایی قانونمند و رشد خلاقیت پروری در کلاس، برنامه‌های درسی مشارکتی و بدون تبعیض، مربی: داشتن نگاه باز و چندمنظری، تمرکز بر بطن و فحوای متون، به‌کارگیری شیوۀ استنباط عقلانی در تدریس، داشتن شیوۀ دموکراتیک و احتراز از تحمیل و تلقین، فراگیر: فراخ‌اندیشی و توسعه ذهنی فراگیران، تعامل بازتر در مواجهه با پیروان سایر ادیان و دیدگاه‌ها، همچنین تقویت ظرفیت‌های انتقادگرایی، تحلیل‌گری و قضاوت در فراگیران. در ادامه با نقد و مقایسۀ رویکردهای انحصارگرایی دینی و تکثرگرایی تند لیبرالی، "تکثرگرایی معتدل" براساس الگوی فقه اسلامی به عنوان "رویکرد موجه" برای تربیت دینی پیشنهاد شده است.
واژه‌های کلیدی: تکثر گرایی موجه، انحصارگرایی، تخطئه، تصویب، تربیت دینی
متن کامل [PDF 443 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۹
فهرست منابع
1. Ameny-Dixon, G. M. (2004). Why multicultural education is more important in higher education now than ever: A global perspective. International Journal of Scholarly Academic Intellectual Diversity, 6(1), 1-12.
2. Bradley, S.T. (1993). Promoting the development of positive attitudes in a culturally pluralistic classroom. Master's thesis, University of North Florida.
3. Colombo, M. (2013). Introduction: Pluralism in education and implications for analysis. Italian Journal of Sociology of Education, 5(2), 1-16.
4. Cooper, B. & Ramey, E.A. (2014). Pluralism at work: Alumni assess an economics education. International Review of Economics Education, 16(PB),63-72. [DOI:10.1016/j.iree.2013.07.002]
5. Gay, G. (2004). The importance of multicultural education. Educational Leadership, 61(4), 30-35.
6. Glass, R.D. (2003). Pluralism, justice, democracy, and education: Conflict and citizenship. Philosophy of Education Archive, 158-166.
7. Gollnick, D. M., & Chinn, P. C. (2013). Multicultural education in a pluralistic society (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Inc.
8. Kamali M. H. (2009). Diversity and pluralism: A quranic perspective. Islam and Civilisational Renewal, 1(1), 27-53.
9. Hecht, Y. (2002), Pluralistic learning as the core of democratic education. IDEC (Institute for Democratic Education).
10. Hessari, R., & Hill, D. (1989). Practical ideas for multicultural learning and teaching in the primary classroom. London: Routledge.
11. Hick, J. (1987). Religious pluralism. In M. Eliade (Ed.), The encyclopedia of religion (pp. 331-333). New York: Macmillan.
12. Jickling, B., & Wals, A.E.J. (2008). Globalization and environmental education: Looking beyond sustainable development. Journal of Curriculum Studies, 40(1), 1-21. [DOI:10.1080/00220270701684667]
13. Jones, M.S. (2008). The problem of religious pluralism. Faculty Publications and Presentations. 4. http://digitalcommons.liberty.edu/phil_fac_pubs/4
14. Kunzman, R. (2006). Imaginative engagement with religious diversity in the public school Classrooms, Religious Education, 101(4), 516-531. [DOI:10.1080/00344080600956798]
15. Langelier, C. (1996). Multicultural identity development: Preparing to work with diverse individuals. ERIC Document ED 401 347.
16. Mearman, A., Wakeley, T., Shoib, G., & Webber, D.J. (2011). Does pluralism in economics education make better educated, happier students? A qualitative analysis. International Review of Economics Education, 10(2), 50-62. [DOI:10.1016/S1477-3880(15)30029-3]
17. Muzaffar, C. (2008). Religion and identity in a globalised world. Seminar Report 3, Kuala Lumpur: Institute of Diplomacy and Foreign Relations (IDFR)(April 2008)
18. Neusner, J., & Chilton, B. (Eds.). (2008). Religious tolerance in world religions. West Conshohocken, PA: Templeton Press.
19. O'Doherty, R., Street, D., & Webber, C. (2007) The skills and knowledge of the graduate economist. Findings of a survey conducted on behalf of the Royal Economic Society and the Economics Network Economics Network. Available at: http://www.economicsnetwork.ac.uk/projects/employability2007full.pdf
20. Ponterotto, J.G. (1991). The nature of prejudice revisited: Implications for counseling intervention. Journal of Counseling & Development, 70(1), 216-224. [DOI:10.1002/j.1556-6676.1991.tb01587.x]
21. Quinn, P. (2000). Towards thinner theologies: Hick and Alston on religious diversity. In P. Quinn, & K. Meeker (Eds.), The philosophical challenge of religious diversity (pp. 226-243). New York: Oxford University Press.
22. Rømer, T.A. (2011). Postmodern education and the concept of power. Educational Philosophy and Theory, 43(7), 755-772. [DOI:10.1111/j.1469-5812.2009.00566.x]
23. Steinnes, J. (2004). Transformative education in a poststructuralist perspective. Journal of Transformative Education, 2(4), 261-275. [DOI:10.1177/1541344604267198]
24. Verkuyten, M. (2007). Religious group identification and inter-religious relations: A study among Turkish-Dutch Muslims. Group Processes & Intergroup Relations, 10(3), 341-357. [DOI:10.1177/1368430207078695]
25. Wuthnow, R. (2005). America and the challenge of religious diversity. Princeton: Princeton University Press. [DOI:10.1515/9781400837243]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliabadi A, Masoudi J, Ghaffari A, Baghgoli H. The Necessity of Paying Attention to the "Third Pole" in Religious Education and its Impacts on Educational Settings (Instructors, Learners and Classroom). qaiie. 2018; 3 (1) :49-88
URL: http://qaiie.ir/article-1-182-fa.html

علی آبادی ابوالفضل، مسعودی جهانگیر، غفاری ابوالفضل، باغگلی حسین. ضرورت توجه به "قطب سوم" در تربیت دینی و آثار آن بر فضای تربیتی (مربیان، فراگیران و کلاس درس). مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (1) :49-88

URL: http://qaiie.ir/article-1-182-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790