[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 149-186 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی تفکر اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی و لیپمن و استخراج دلالت‌های آن در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان
دکتر سیدمنصور مرعشی 1، جعفر چراغیان2، دکتر مسعود صفایی مقدم3، دکتر پروانه ولوی4
1- دانشیار فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران. ، marashi_s@scu.ac.ir
2- دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران.
3- استاد فلسفۀ تعلیم و تربیت،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران.
4- استادیار فلسفۀ تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. ایران.
چکیده:   (56 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی تحلیلی و تطبیقی اندیشه لیپمن به عنوان بنیانگذار فبک با اندیشه علامه‌طباطبایی در زمینه تفکر اجتماعی و کشف اشتراکات و افتراقات میان آن‌ها جهت استفاده هر چه بهتر از فبک درآموزش فلسفه برای کودکان در نظام تربیت رسمی و عمومی است. جامعه تحلیلی این پژوهش شامل کلیه آثار، اسناد و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با موضوع تفکر اجتماعی در آراء لیپمن و علامه‌طباطبایی بوده که ابتدا شناسایی، سپس به صورت هدفمند و عمیق مورد مطالعه گرفتند. سپس داده‌های حاصل با روش تحلیلی- استنباطی و تطبیقی به‌طور پیوسته همزمان با جمع‌آوری داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل حاکی از آن است که لیپمن و علامه‌طباطبایی در خصوص "توجه به فردیت در ضمن پذیرش شأن اجتماعی" "باور به جایگاه تفکر و عقلانیت در تعاملات اجتماعی" و "توجه به امر گفتگو" با هم اشتراک نظر دارند. افتراقات میان این دو اندیشمند شامل "روش‌محوری در اندیشه لیپمن در مقابل محتوامحوری در اندیشه علامه" و "مرجعیت تفکر نزد لیپمن و ایمان نزد علامه‌طباطبایی" است. استلزامات حاصل از این پژوهش، تلاش در جهت توسعه فضای گفتگو محور در تعلیم و تربیت و همچنین خودداری از بستن فضای اندیشه و تفکر می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: تفکر، تفکر اجتماعی، علامه طباطبایی، ماتیو لیپمن، برنامه آموزش فلسفه برای کودکان
متن کامل [PDF 563 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۹
فهرست منابع
1. Callaway, H.G. (1993). Democracy, value inquiry and Dewey's metaphysics. The Journal of Value Inquiry, 27(1), 13-27. [DOI:10.1007/BF01082706]
2. Canuto, A.T. (2015). Reflections on theory and pedagogy of challenges in facilitating children's dialogues in the community of inquiry. International Journal of Whole Schooling, 11(1), 1-15.
3. Daniel, M., Schleifer, M., & Lebouis, P. (1992). Philosophy for children: The continuation of Dewey's democratic project. Analytic Teaching, 13)1(, 3-12.
4. Green, L., Condy, J., & Chigona, A. (2012). Developing the language of thinking within a classroom community of inquiry: Pre-service teachers' experiences. South African Journal of Education, 32(3), 319-330. [DOI:10.15700/saje.v32n3a583]
5. Jackson, T.A. (2001). The art and craft of "gently Socratic" inquiry. In A.L. Costa (Ed.), Developing minds: A resource book for teaching thinking (3rd ed.) (pp. 459-465). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
6. Jones, T. (2012). Community in the classroom: An approach to curriculum and instruction as a means for the development of student personal engagement in a high school classroom. Educational Perspectives, 44(1-2), 58-64.
7. Kennedy, D. (2012) Lipman, Dewey, and the community of philosophical inquiry. Education and Culture, 28)2(, 36-53. [DOI:10.1353/eac.2012.0009]
8. Kizel, A. (2015) Philosophy with children, the poverty line, and socio-philosophic sensitivity. Childhood & Philosophy, 11(21), 139-162.
9. Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York: Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511840272]
10. Lipman, M. (2004). Philosophy for children's debt to Dewey critical & creative thinking. The Australian Journal of Philosophy in Education, 12(1), 1-8.
11. Lukey, B. (2012). Philosophy for children in Hawaii: A community circle discussion. Educational Perspectives, 44(1-2), 32-37.
12. Splitter, L., & Sharp, A.M. (1995). Teaching for better thinking: The classroom community of inquiry. Melbourne: Australian Council for Educational Research Ltd.
13. Venter, E., & Higgs, L. G. (2014). Philosophy for children in a democratic classroom. Journal of Social Sciences, 41(1), 11-16. [DOI:10.1080/09718923.2014.11893336]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marashi S M, Cheraghian J, Safaei Moghaddam M, Valavi P. A Comparative Study of Social Thinking in Allameh Tabataba'i and Lipman’s Views and its Implications for Philosophy for Children (P4C) . qaiie. 2018; 3 (1) :149-186
URL: http://qaiie.ir/article-1-151-fa.html

مرعشی سیدمنصور، چراغیان جعفر، صفایی مقدم مسعود، ولوی پروانه. بررسی تطبیقی تفکر اجتماعی در اندیشه علامه طباطبایی و لیپمن و استخراج دلالت‌های آن در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (1) :149-186

URL: http://qaiie.ir/article-1-151-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790