[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) ::
جلد 3 شماره 4 صفحات 95-128 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالت‌های ضمنی آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان
سهراب مروتی1، سیدمحمدرضا حسینی نیا2، فاطمه سیفعلی ئی*3
1- استاد علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران.
2- استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران.
3- دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشکده الهیات، دانشگاه ایلام، ایران. ، seyfali8@yahoo.com
چکیده:   (665 مشاهده)

آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به اجتماع و برقراری ارتباطات اجتماعی مطلوب یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش و گفتگو یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری و استمرار ارتباطات اجتماعی است. هدف این پژوهش تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالت‌های آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان است. روش پژوهش تحلیلی است. جامعه پژوهش، تمام آیات قرآن کریم و نمونه آماری آیات شاخص و اصلی قرآن در موضوع گفتار ‌می‌باشد. در این پژوهش با مراجعه به تفاسیر و تدبر در آیات، ابتدا تمامی گزاره‌های گفتاری و سپس آیات شاخص گفتاری به طور هدفمند استخراج و با تحلیل محتوای آیات و طبقه‌بندی موضوعی آن‌ها به طور همزمان و پیوسته به سنجش نقطه تمرکز و جهت‌گیری آیات و توضیح نتایج حاصل از آن پرداخته شده است. سپس مفهوم انضباط گفتاری در قرآن در چهار رکن اصلی(مبانی، مقدمات، الزامات و موانع) در چارچوب شبکه مفهومی مطرح و دلالت‌های آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان مورد بررسی قرار گرفته است.

واژه‌های کلیدی: تبیین، انضباط گفتاری، قرآن، دلالت‌، تربیت گفتاری، یادگیرندگان.
متن کامل [PDF 651 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۲/۴
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Morotti S, Hosseininia S, Seifali'ei F. Explaining the Concept of Speech Discipline in Holy Quran and Extracting Its Implicit Implications in Speech Training of Learners. qaiie. 2019; 3 (4) :95-128
URL: http://qaiie.ir/article-1-221-fa.html

مروتی سهراب، حسینی نیا سیدمحمدرضا، سیفعلی ئی فاطمه. تبیین مفهوم انضباط گفتاری در قرآن و استخراج دلالت‌های ضمنی آن در تربیت گفتاری یادگیرندگان . مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (4) :95-128

URL: http://qaiie.ir/article-1-221-fa.html



دوره 3، شماره 4 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3991