[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 31-48 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش های پیش دبستانی مکتب القرآن بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان شهرستان میاندوآب
سعید بدخشان 1، دکتر کامران جباری2
1- فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب. ، saeed-badakhshan@live.com
2- فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور مرکز میاندوآب. ایران.
چکیده:   (64 مشاهده)
هدف پژوهش‌ حاضر بررسی اثربخشی آموزش‌های پیش‌دبستانی مکتب‌القرآن در مقایسه با آموزش های پیش دبستانی سایر مراکز در زمینه مهارت‌های اجتماعی بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پس‌رویدادی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی شهرستان میاندوآب بودند که آموزش پیش‌دبستانی را در مکتب‌القرآن و سایر مراکز پیش‌دبستانی گذرانده بودند. از این جامعه تعداد 280 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله ای  انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش‌دبستانی(احمدی و نورانی، 1380) بود که روایی و پایایی آن مورد تایید متخصصان قرار گرفته است. داده‌های حاصل توسط آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل نشان داد که بین آموزش مکتب‌القرآن و بخشی از مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنی که دانش‌آموزانی که آموزش‌های پیش‌دبستانی را در مکتب‌القرآن گذارنده بودند در مقایسه با دانش‌آموزانی که آموزش پیش‌دبستانی را در سایر مراکز آموزشی گذارنده بودند، در میزان راستگویی، اعتماد به نفس و نحوه ارتباط با خواهران و برادران و همسالان خود در سطح بالاتری قرار داشتند و تفاوت این دو گروه در این ویژگی‌ها معنادار بود. در حالی که در سایر مهارت‌های اجتماعی مورد مطالعه مثل حساسیت و زودرنجی، نشاط و تخیل تفاوت معناداری میان دو گروه مشاهده نشد.
واژه‌های کلیدی: مکتب القرآن، آموزش پیش دبستانی، مهارت اجتماعی، دانش آموزان
متن کامل [PDF 4152 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۹
فهرست منابع
1. Barnett, W.S. (1995). Long-term effect of early childhood programs on cognitive and school outcomes. The Future of Children, 5(3), 25-50. [DOI:10.2307/1602366]
2. __________. (2011). Effectiveness of early educational intervention. Science, 333(6045), 975-978. [DOI:10.1126/science.1204534]
3. Krejcie, R.V., & Morgan, D.W.(1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Badakhshan S, Jabbari K. The Effectiveness of Maktabalquran Preschool Educational Programs in Terms of Promoting Students’ Social Skills in Miandoab . qaiie. 2018; 3 (1) :31-48
URL: http://qaiie.ir/article-1-120-fa.html

بدخشان سعید، جباری کامران. بررسی اثربخشی آموزش های پیش دبستانی مکتب القرآن بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان شهرستان میاندوآب. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1397; 3 (1) :31-48

URL: http://qaiie.ir/article-1-120-fa.html



دوره 3، شماره 1 - ( 1-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3790