[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( 1403 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 80-55 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی پارادایمی نقش اذان در اغنای نماز جماعت مدارس
احمد عباسی دره بیدی* 1، عاطفه افضل2 ، طیبه زارعی3
1- دانشگاه اصفهان ، a.abbasi.d2020@gmail.com
2- کارشناس آموزشی
3- دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرمانشاه
چکیده:   (1894 مشاهده)
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگوی پارادایمی اغنای نماز جماعت مدارس از دیدگاه روحانیون و ائمه جماعات مدارس است.
روش: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه داده‌بنیاد است. جامعه آماری کلیه روحانیون و ائمه جماعات مدارس شهرستان نجف‌آباد است که 16 نفر از آنان به شیوه هدف‌مند و براساس اصل اشباع نظری به‌عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساخت‌یافته با روحانیون و ائمه جماعات مدارس گردآوری و تحلیل آن‌ها طی سه فرآیند؛ کدگذاری باز، محوری و گزینشی مفهوم‌پردازی و انجام شد.
یافته‌ها: کدگذاری اطلاعات باعث شکل‌گیری 114 مفهوم اولیه، 53 مضمون فرعی و 18 مضمون اصلی شد که مقوله هسته پژوهش با عنوان «اغنای نماز جماعت مدارس در پرتو اذان» برساخت شد. مضامین اصلی شامل «کسب آمادگی برای نماز، ایجاد حضور قلب در نماز و نظم‌دهی به دانش‌آموزان (شرایط علّی)، درک مفاهیم اذان، برقراری ارتباط بین اذان و نماز، توجه به کارکرد و اهمیت اذان و الگوسازی (شرایط زمینه‌ای)، کیفیت تلاوت اذان، کادر مدرسه و اذان، اذان‌گویی معلمان توانمند و تلاوت اذان به‌صورت زنده (شرایط مداخله‌گر)، فعالیت‌های انگیزشی، برگزاری مسابقات اذان و آموزش مفاهیم و صوت اذان (راهبردها)، افزایش معرفت، ارزش‌آفرینی، بهره‌وری زمان نماز و هدف اذان، شعار اسلام (پیامدها)» هستند و اغنای نماز جماعت مدارس با توجه به اذان نیازمند تغییر نگاه و نگرش به اذان و تببین و روشن‌گری آن است.
نتیجه‌گیری: مدل پارادایمی پژوهش بازنمایی از شرایط و علل، عوامل و ضرورت‌های لازم برای اغنای نماز جماعت مدارس در پرتو اذان است که برای تحقق آن لازم است تمام مؤلفه‌های اثرگذار با اتخاذ تدابیر و راهبردهای لازم پیامدهای این امر را فراهم سازند.
واژه‌های کلیدی: اذان، نماز جماعت مدارس، الگوی پارادایمی، نظریه داده بنیاد.
متن کامل [PDF 1020 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كيفي
دریافت: 1402/11/10 | ویرایش نهایی: 1403/5/9 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/19 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi Darehbidi A, Afzal A, Zarei T. (2024). Paradigmatic Model of the Role of Azan in the Singing ofCongregational Prayers of Schools. qaiie. 9(1), 55-80. doi:10.61186/qaiie.9.1.3
URL: http://qaiie.ir/article-1-1132-fa.html

عباسی دره بیدی احمد، افضل عاطفه، زارعی طیبه. الگوی پارادایمی نقش اذان در اغنای نماز جماعت مدارس مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1403; 9 (1) :80-55 10.61186/qaiie.9.1.3

URL: http://qaiie.ir/article-1-1132-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)