1- دانشگاه اصفهان ، a.abbasi.d2020@gmail.com 2- کارشناس آموزشی 3- دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرمانشاه
چکیده: (1894 مشاهده)
هدف:هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگوی پارادایمی اغنای نماز جماعت مدارس از دیدگاه روحانیون و ائمه جماعات مدارس است. روش: روش پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری کلیه روحانیون و ائمه جماعات مدارس شهرستان نجفآباد است که 16 نفر از آنان به شیوه هدفمند و براساس اصل اشباع نظری بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبههای عمیق و نیمهساختیافته با روحانیون و ائمه جماعات مدارس گردآوری و تحلیل آنها طی سه فرآیند؛ کدگذاری باز، محوری و گزینشی مفهومپردازی و انجام شد. یافتهها: کدگذاری اطلاعات باعث شکلگیری 114 مفهوم اولیه، 53 مضمون فرعی و 18 مضمون اصلی شد که مقوله هسته پژوهش با عنوان «اغنای نماز جماعت مدارس در پرتو اذان» برساخت شد. مضامین اصلی شامل «کسب آمادگی برای نماز، ایجاد حضور قلب در نماز و نظمدهی به دانشآموزان (شرایط علّی)، درک مفاهیم اذان، برقراری ارتباط بین اذان و نماز، توجه به کارکرد و اهمیت اذان و الگوسازی (شرایط زمینهای)، کیفیت تلاوت اذان، کادر مدرسه و اذان، اذانگویی معلمان توانمند و تلاوت اذان بهصورت زنده (شرایط مداخلهگر)، فعالیتهای انگیزشی، برگزاری مسابقات اذان و آموزش مفاهیم و صوت اذان (راهبردها)، افزایش معرفت، ارزشآفرینی، بهرهوری زمان نماز و هدف اذان، شعار اسلام (پیامدها)» هستند و اغنای نماز جماعت مدارس با توجه به اذان نیازمند تغییر نگاه و نگرش به اذان و تببین و روشنگری آن است. نتیجهگیری: مدل پارادایمی پژوهش بازنمایی از شرایط و علل، عوامل و ضرورتهای لازم برای اغنای نماز جماعت مدارس در پرتو اذان است که برای تحقق آن لازم است تمام مؤلفههای اثرگذار با اتخاذ تدابیر و راهبردهای لازم پیامدهای این امر را فراهم سازند.
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله: تخصصي- كيفي دریافت: 1402/11/10 | ویرایش نهایی: 1403/5/9 | پذیرش: 1403/1/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/4/19 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6