پیش بینی سرسختی روانشناختی وتنظیم هیجان براساس جهت گیری مذهبی وسبک دلبستگی دردانشآموزان دوره دوم متوسطه
|
فرح دخت چینی1 ، رامین تبرائی* 2، حسن میرزا حسینی3 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، قم 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم - قم ، ma.mosavi@cfu.ac.ir 3- دانشگاه آزاداسلامی واحد قم، قم |
|
چکیده: (645 مشاهده) |
هدف: هدف این پژوهش پیشبینی سرسختی روانشناختی و تنظیم هیجان براساس جهتگیری مذهبیو سبکهای دلبستگی در دانشآموزان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کاشان (8100 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل دادند. حجم نمونه در این پژوهش به تعداد 500 نفر و با استفاده از روش نمونهگیری مرحلهای خوشهای تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهها، مقیاس سرسختی کوباسا (1979)، سیاهه تنظیم هیجانی گراسوجان (2003)، پرسشنامه سبک دلبستگی کولینز و رید (1990) و پرسشنامه جهتگیری مذهبی آلپورت و راس (1967) بود. دادهها با استفاده از نرمافزار اسمارت نسخه ۳.۳ و اسپیاساس نسخه ۲۶ تجزیه وتحلیل شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، جهتگیری مذهبی درونی، سبک دلبستگی ایمن با تنظیم هیجان و سرسختی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار داشت. جهتگیری مذهبی بیرونی، سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا اثر منفی و معناداری برتنظیم هیجان و سرسختی روانشناختی داشتند. میتوان گفت، جهتگیری مذهبی بیرونی و درونی، سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی ودوسوگرا، اضطرابی روی هم رفته 3/67 درصد از تغییرات سرسختی روانشناختی را توضیح دادهاند. جهتگیری مذهبی بیرونی ودرونی، سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا، اضطرابی روی همرفته 7/36 درصد از تغییرات تنظیم هیجانی را توضیح دادهاند.
نتیجهگیری: از آنجا که نوع سبک دلبستگی و جهتگیری مذهبی درونی برای تنظیم و تعدیل هیجانات و افزایش سرسختی روانشناختی در نوجوانان دارای اهمیت بسیار است، برنامهریزان آموزشی باید نسبت به این مهم توجه بیشتری داشته باشند. |
|
واژههای کلیدی: سرسختی، تنظیم هیجان، جهتگیری مذهبی، سبک دلبستگی، دانش آموزان |
|
متن کامل [PDF 1556 kb]
(271 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1402/11/24 | ویرایش نهایی: 1403/7/2 | پذیرش: 1403/1/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/1/30 | انتشار: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/6
|
|
|
|