بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزههای تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان
|
عباس توان* 1، زهرا سلیمانی فرد2  |
1- دانشگاه کرمان ، tavan.a23@gmail.com 2- دانشگاه کرمان |
|
چکیده: (993 مشاهده) |
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزههای تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد.
روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان در نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 به تعداد 1830 نفر بود. 50 نفر به روش نمونه گیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزههای تربیت اسلامی در 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامههای آخرت نگری ابراهیمی و بهرامی (1390) جهت گیری مذهبی بهرامی (1380) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و توسط نرمافزار SPSS-22 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه های تربیت اسلامی به طور معناداری موجب افزایش آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان شد (001/0> P). میزان این تاثیر براساس مقدار اندازه اثر بر آخرت نگری 58/0 و بر جهتگیری مذهبی 46/0 بود.
نتیجه گیری: بر این اســاس میتوان پیشــنهاد کرد که در دانشگاهها طرحی برای آشنایی اساتید و دانشجویان با محتوای هوش معنوی مبتنی بر آموزههای اسلامی در نظر گرفته شود تا موضوع تعلیم و تربیت اسلامی در آنان درونی شود. |
|
واژههای کلیدی: هوش معنوی، تعلیم و تربیت اسلامی، آخرت نگری، جهت گیری مذهبی، دانشجویان. |
|
متن کامل [PDF 1326 kb]
(339 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي- كمي دریافت: 1401/4/22 | ویرایش نهایی: 1401/7/25 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/1 | انتشار: 1401/7/25 | انتشار الکترونیک: 1401/7/25
|
|
|
|