[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
اصول اخلاقی انتشار مقالات::
مقالات آماده انتشار::
نکات قابل توجه نویسندگان::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
بانک ها و نمایه نامه ها

پایگاه مرکز اطلاعات جهاددانشگاهی
بانک مجلات تخصصی نور

بانک اطلاعات نشریات کشور

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فن آوری
سامانه جامع رسانه های کشور

پایگاه مرجع دانش (سیویلیکا)

 پرتال جامع علوم انسانی 

سامانه اطلاعات پژوهشی ایران 

..
شبکه های اجتماعی

لینکدین 

..
سامانه مشابهت یاب متون



 
 نه به سرقت علمی و ادبی 
..
:: دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 48-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان
عباس توان* 1، زهرا سلیمانی فرد2
1- دانشگاه کرمان ، tavan.a23@gmail.com
2- دانشگاه کرمان
چکیده:   (1775 مشاهده)

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­های تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شد.
روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس آزمون گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان در نیمسال اول تحصیلی 1400-1401 به تعداد 1830 نفر بود. 50 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به­عنوان نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­های تربیت اسلامی در 8 جلسه 90 دقیقه­ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله­ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه­های آخرت نگری ابراهیمی و بهرامی (1390) جهت گیری مذهبی بهرامی (1380) بود. تجزیه و تحلیل داده‏ها با روش آمار توصیفی، تحلیل کوواریانس و توسط نرم‌افزار SPSS-22 انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه­ های تربیت اسلامی به طور معنا‏داری موجب افزایش آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان شد (001/0> P). میزان این تاثیر براساس مقدار اندازه اثر بر آخرت نگری 58/0 و بر جهت­گیری مذهبی 46/0 بود.
نتیجه­ گیری: بر این اســاس می‏توان پیشــنهاد کرد که در دانشگاه­ها طرحی برای آشنایی اساتید و دانشجویان با محتوای هوش معنوی مبتنی بر آموزه­های اسلامی در نظر گرفته شود تا موضوع تعلیم و تربیت اسلامی در آنان درونی شود.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، تعلیم و تربیت اسلامی، آخرت نگری، جهت گیری مذهبی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 1326 kb]   (735 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي- كمي
دریافت: 1401/4/22 | ویرایش نهایی: 1401/7/25 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/1 | انتشار: 1401/7/25 | انتشار الکترونیک: 1401/7/25



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tavan A, solimani fard Z. (2022). Investigating the effectiveness of teaching spiritual intelligence based on Islamic education teachings on the afterlife and religious orientation of students. qaiie. 7(2), 33-48. doi:10.52547/qaiie.7.2.33
URL: http://qaiie.ir/article-1-942-fa.html

توان عباس، سلیمانی فرد زهرا. بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی دانشجویان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي 1401; 7 (2) :48-33 10.52547/qaiie.7.2.33

URL: http://qaiie.ir/article-1-942-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط مجوز کریتیو کامانز Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)