1. قرآن کریم 2. آژنگ، فرامرز (1396). نگاهی تبارشناختی به مشارکتهای مردمی در نظام تعلیم و تربیت جدید ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. 3. آییننامه توسعه مشارکتهای مردمی به شیوه هیئت امنایی در مدارس.( 1388). مصوب شورای عالی آموزش و پرورش. 4. ابن سحنون، محمد بن عبدالسلام (1981). آداب المعلمین. محقق محمود عبدالمولی. الجزیره : شرکه وطنیه النشر و التوزیع. 5. احمد، منیرالدین(1384). نهاد آموزش اسلامی پایگاه اجتماعی دانشمندان مسلمان در پرتو تاریخ بغداد. ترجمه: محمد حسین ساکت. تهران : نگاه معاصر . 6. احمدی، جمشید و میکائیلی، فرزانه(1380). نگاهی به تاریخچه انجمن اولیا و مربیان. پیوند.40: 455-448. 7. احمدی، غلامرضا و باستی، عنایتالله(1378). بررسی شیوههای مشارکت مؤثر مردم در مسائل آموزشوپرورش نواحی چهارگانه شیراز از دیدگاه معلمان، استادان، مدیران و اولیای دانشآموزان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 1: 56-43. 8. اسماعیلی، قربانعلی (1387). زمینهها و عوامل پیدایش نخستین مدارس در خراسان. پژوهشنامه تاریخ. 2(5): 20-1. 9. امیری، هادی؛ کیانی، غلامحسین وصادقپور، فاطمه (1394). برآورد تمایل به پرداخت افراد جامعه جت تأسیس موسسههای وقفی برای تأمین مالی آموزشوپرورش (مطالعه موردی شهر اصفهان). جستارهای اقتصادی. 12(24): 126-107. 10. ایروانی، شهین (1393). مقدمهای بر تبیین ماهیت نظام آموزش و پرورش ایران از آغاز دوره مدرن سازی تا امروز. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. 4(1): 110-83. 11. ایروانی، شهین (1395، الف). همه برای مدرسه؟! شکل گیری اولین تشکیلات آموزش و پرورش. رشد معلم. 2(300) :11-10. 12. ایروانی، شهین (1395، ب). مدرسه در رنج تمرکز چرا نظام آموزشی ما متمرکز است و پیامدهای آن برای مدرسه چیست؟رشد معلم. 5(303) : 13-5. 13. برنامه زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی .(1397). مصوب شورای عالی آموزش و پرورش . 14. بیرو، آلن (1380). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه: باقر ساروخانی. تهران: کیهان. 15. تجلی، منیر (1399). طراحی الگوی تأمین منابع آموزشوپرورش تراز جمهوری اسلامی ایران بر مبنای مشارکت مردمی. رساله دکترا. دانشگاه امام صادق (ع) . پردیس خواهران . 16. توان، عباس ، سلیمانی فرد ، زهرا .(1401). بررسی اثر بخشی آموزش هوش معنوی مبتین بر آموزه های اسلامی بر آخرت نگری و جهت گیری مذهبی ، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ، 7(2): 48-33. 17. حسینپور، داوود (1392). بررسی فلسفی مولفههای اصلی انقلاب اسلامی به مثابه ظرفیتهایی برای تحول در نظام آموزش و پرورش، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت.3 (2): 194-173. 18. داودی، محمد.(1401). وظیفه مندی و نقش های آموزش و پرورش در ترویج دوستی و برادری میان مذاهب اسلامی و مبانی آن ، فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و رتبیت اسلامی ، 7(1): 64-41. 19. دخیل فیاض، عبدالله (1388). تاریخ تعلیم و تربیت شیعهی امامیه از زمان امام صادق (ع) تا شیخ طوسی (ره)، ترجمه: علی مطوری. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. 20. دریس جمعه، اسماعیل (1393). بررسی رابطهی مهارتهای مدیران و موفقیت آنها در جذب منابع مالی مدارس دولتی شهر بندر امام خمینی (ره). پایاننامه کارشناسی ارشد. اهواز: دانشگاه شهید چمران اهواز. 21. رفیعی، بهروز (1391). نهاد آموزشی مکتب در قیروان (قرن سوم) به روایت محمد بن سحنون، تربیت اسلامی، 7(14): 102-77. 22. رنجه بازو، کریم و زال، صمد (1375). بررسی راههای مناسب و ممکن جلب مشارکتهای مردمی در سرمایهگذاری در آموزشوپرورش. ارومیه: شورای تحقیقات. اداره کل آموزشوپرورش استان آذربایجان غربی. 23. ساکت، محمدحسین (بیتا). آموزشنامه فرهنگ فرادهی و فراگیری در اسلام. تهران: نشر نی. 24. سپهری، حسین (1372). بررسی راههای جلب مشارکتهای مردمی در آموزشوپرورش. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی. 25. شلبی، احمد (1381). تاریخ آموزش در اسلام از آغاز تا فروپاشی ایوبیان در مصر. ترجمه: محمدحسین ساکت. تهران: نگاه معاصر. 26. شیخزاده، مصطفی(1384). بررسی شیوههای تأمین مالی در آموزشوپرورش از دیدگاه اولیا و کارشناسان. پژوهشهای تربیتی. 1(4): 85-102. 27. صدیق، عیسی (1312). اقتراح: سهلترین راه اجرای تعلیمان ابتدایی اجباری چیست؟، 1(8): 567-561 . 28. طباطبایی، محمدحسین (1374). تفسیر المیزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی. قم : دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم . 29. غنیمه، عبدالرحیم (1362). تاریخ دانشگاههای بزرگ اسلامی. ترجمه : نورالله کسایی. تهران : یزدان. 30. فردوسی نژاد، مهدی (1387). تحلیلی و تطبیقی ویژگیهای مشارکت مردمی در امر آموزشوپرورش در کشورهای ایران، انگلستان و ژاپن. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی. 31. فوکو، میشل (1379). ایرانیها چه رویایی در سر میپرورانند؟. ترجمه: حسین معصومی همدانی، تهران: هرمس. 32. قاسمی پویا، اقبال (1377). مدارس جدید در دوره قاجاریه، بانیان و پیشروان. تهران : مرکز نشر دانشگاهی. 33. قاسمی پویا، اقبال (1380). مشارکت مردمی در آموزش و پرورش. تهران: وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت. 34. قاسمی پویا، اقبال (1384). بررسی راههای جلب مشارکتهای مردمی در امور آموزشوپرورش. تهران: انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت. 35. قانون اساسی معارف (1290). مصوب مجلس شورای اسلامی 36. کسایی، نورالله (1364). مدارس نظامیه و تاثیرات علمی و اجتماعی آن. تهران: انتشارات امیرکبیر. 37. کسایی، نورالله (1383). فرهنگ نهادهای آموزشی ایران (از روزگار باستان تا تاسیس دولت صفوی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران . 38. متین، نعمتالله(1390). راههای گسترش مشارکت مردم در آموزشوپرورش از دیدگاه خیرین مدرسهساز. تعلیم و تربیت. 107(1): 141-159. 39. مجیدی، موسی(1364). تاریخچه مختصر کتابهای درسی و سیر تطور آن در ایران. فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش). 4: 95-65. 40. محمدی، محمد هادی و قایینی، زهره (1390). تاریخ ادبیات کودکان ایران. (جلد هشتم).تهران: چیستا. 41. مهرعلیزاده، یدالله؛ مهنی، امید و الهامپور، حسین (1393). بررسی عملکرد مدارس هیئتامنایی با استفاده از نظریه داده بنیاد. مجله علوم تربیتی دانشگاه چمران اهواز. 3(1): 20-5. 42. ناطق گلستان، احمد و زارعی حسینآباد، مجتبی (1395). اولویتبندی نگرش مدیران مدارس استان خراسان شمالی در زمینه شیوههای تأمین منابع مالی آموزشوپرورش با استفاده از فرآیند سلسلهمراتبی AHP. تحقیقات جدید در علوم انسانی. 8(2): 105-75. 43. نصری، صادق (1394). بررسی روشهای کیفیت بخشی شوراهای آموزش و پرورش. تهران : وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و خانواده. 44. الوانی، سید مهدی و قرشی، سید روح الله (1394). مشارکت عمومی و نظارت هماهنگی. تهران: انتشارات دانشهای بنیادین. 45. ولی، وحید (1396). شناسایی و آسیبشناسی چارچوب حکمرانی مدرسه در جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد: دانشگاه امام صادق (ع). 46. هاشمی، سید احمد (1393). بررسی رابطه بین خلاقیت مدیران مدارس و عملکرد آنان در جذب منابع مالی در شهرستان لامرد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 8(3): 162-147. 47. هوشنگ(1357). رویدادها و پیشرفتها. آموزش و پرورش. 7(47): 464-460. 48. Bruns, B., Filmer, D., & Patrinos, A. (2011). Making schools work: New evidence on accountability Reforms. Washington, DC: World Bank. 49. Carneiro, P., Koussihouèdé, O. K., Lahire, N., Meghir, C., & Mommaerts, C. (2015). Decentralizing education resources: School grants in Senegal (NBER Working Paper Series: Working Paper. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research. 50. Glaser, jochen. (2012). How does Governance change research content? The Technical University Technology Studies. 51. Hanushek, E. A., Woessman, L, Link, S (2013). Does school autonomy make sense everywhere? Panel estimates from PISA. Journal of Development Economics, 104, Pp 212–232. 52. Laurence E. Lynn, Jr. (2010). Governance. Foundations of Public Administration. 53. Motsamai, J Motsamai., & Jacobs, Lynette., & Wet, Corene de. (2011). Policy and Practice: Financial Management in Schools in the Mafeteng District of Lesotho, J Soc Sci, 26(2): Pp 105-116 54. Nishimura, Mikiko (2017), Community Participation in School Management in Developing Countries, Oxford Research Encyclopedia of Education: pp1-20. 55. Ogawa, K., & Nishimura, M. (Eds.). (2015). Comparative analysis of universal primary education policy and practice in sub-Saharan Africa: The cases of Ghana, Kenya, Malawi, and Uganda. Rotterdam, the Netherlands: Sense Publishers. 56. Shoraku, A. (2008). A case study of parental participation in primary school education in Kampong, Chhnang Province, Cambodia. Comparative Education, 36, 3–24. 57. Taniguchi, K., & Hirakawa, Y. (2016). Dynamics of community participation, student achievement, and school management: The case of primary schools in a rural area of Malawi. Compare, 46(3), 479–502. 58. Bruns, B., Filmer, D., & Patrinos, A. (2011). Making schools work: New evidence on accountability Reforms. Washington, DC: World Bank. 59. Carneiro, P., Koussihouèdé, O. K., Lahire, N., Meghir, C., & Mommaerts, C. (2015). Decentralizing education resources: School grants in Senegal (NBER Working Paper Series: Working Paper. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research. 60. Glaser, jochen. (2012). How does Governance change research content? The Technical University Technology Studies. 61. Hanushek, E. A., Woessman, L, Link, S (2013). Does school autonomy make sense everywhere? Panel estimates from PISA. Journal of Development Economics, 104, Pp 212–232. 62. Laurence E. Lynn, Jr. (2010). Governance. Foundations of Public Administration. 63. Motsamai, J Motsamai., & Jacobs, Lynette., & Wet, Corene de. (2011). Policy and Practice: Financial Management in Schools in the Mafeteng District of Lesotho, J Soc Sci, 26(2): Pp 105-116 64. Nishimura, Mikiko (2017), Community Participation in School Management in Developing Countries, Oxford Research Encyclopedia of Education: pp1-20. 65. Ogawa, K., & Nishimura, M. (Eds.). (2015). Comparative analysis of universal primary education policy and practice in sub-Saharan Africa: The cases of Ghana, Kenya, Malawi, and Uganda. Rotterdam, the Netherlands: Sense Publishers. 66. Shoraku, A. (2008). A case study of parental participation in primary school education in Kampong, Chhnang Province, Cambodia. Comparative Education, 36, 3–24. 67. Taniguchi, K., & Hirakawa, Y. (2016). Dynamics of community participation, student achievement, and school management: The case of primary schools in a rural area of Malawi. Compare, 46(3), 479–502.
|