[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 173-206 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی – سیاسی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول
دکتر محمدرضا یوسف‌زاده چوسری*1، دکتر مرتضی شاه‌مرادی
1- ، nimrooz@basu.ac.ir
چکیده:   (913 مشاهده)
این پژوهش با هدف ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی-سیاسی سند تحول بنیادین برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول با رویکرد کیفی انجام شد. نمونه مورد مطالعه بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس قاعده رسیدن به حد اشباع در تحقیقات کیفی، با حضور 14 نفر صاحب­نظران حوزه برنامه‌ریزی درسی و تربیت سیاسی، 9 نفر اعضا گروه تألیف کتاب‌های درسی و 6 نفر از سرگروه‌های معلمان، صورت گرفت. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته می‌باشد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش‌های تحلیل محتوای مقوله‌ای و مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد مبانی فلسفی برنامه درسی تربیت سیاسی رئالیسم اسلامی؛ نظریه مطلوب برنامه درسی، نظریه تحول‌گرا؛ ساختار مفهومی برنامه درسی تربیت سیاسی شامل عدالت، عزتمندی، قانون­مداری، انتخاب، مسئولیت‌پذیری، شناسایی وظایف نهادهای سیاسی، مشارکت، میهن‌دوستی؛ ساختار سازمان‌دهی برنامه، تلفیقی (وحدت در درون یادگیرنده) و ساختار نحوی برنامه درسی تربیت سیاسی تفسیری و انتقادی است. به دنبال این یافته‌ها کیفیت عناصر نه‌گانه مورد بررسی و تائید صاحب‌نظران قرار گرفت و در نهایت نتایج نشان داد دروس مطالعات اجتماعی، فارسی، مهارت‌های نگارشی و فرهنگ و هنر از بیشترین پتانسیل برای پرداختن به برنامه درسی تربیت سیاسی در دوره متوسطه اول برخوردارند. در نتیجه می‌توان گفت که جامعیت و توجه به عناصر مؤثر برنامه درسی فوق‌الذکر می‌تواند به بهبود سطح دانش، نگرش و بینش سیاسی دانش آموزان متوسطه اول کمک کند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، تربیت سیاسی، متوسطه اول، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 375 kb]   (16 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/2/17 | پذیرش: 1399/4/12 | انتشار: 1399/4/12
فهرست منابع
1. احمدی، غلامعلی؛ عصاره، علیرضا و امینی زرین، علیرضا. (1397). تبیین مراحل تعلیم و تربیت سیاسی (گذرگاه سیاست پذیری) بر مبنای مراحل رشد شناختی با تأکید بر دوره‌های تحصیلی. دانش سیاسی. 14(1): 23-60.
2. احمدی، غلامعلی؛ عصاره، علیرضا؛ احمدی طباطبایی، محمدرضا و امینی زرین، علیرضا. (1397). طراحی الگوی پیشنهادی برنامه درسی آموزش سواد سیاسی در دوره متوسطه اول. مطالعات برنامه درسی. 13(49): 5-56.
3. افتخاری، اصغر و مهجور، حمید. (1395). الگوی تربیت سیاسی از دیدگاه شهید مطهری (ره). رهیافت انقلاب اسلامی.10(36): 77-98.
4. بذرگر، رضوان و شهریاری، اصغر. (1399). نقش مدارس در تربیت شهروند فعال. دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. 3(24): 92-104.
5. پاکمهر، حمیده؛ امین خندقی، مقصود؛ قندیلی، سید جواد و سعیدی رضوانی، محمود. (1396). ماهیت گفتمان سازی آموزه‌های انقلاب اسلامی و ویژگی‌های آن در برنامه‌های درسی نظام آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۳): ۷-۴۰.
6. جعفری ثانی، حسین؛ کرمی، مرتضی و پاک مهر، حمیده. (1392). شناسایی الگوی تلفیق برنامه‌ درسی علوم انسانی و فاصله آن با وضعیت مورد انتظار دانشجویان، بر اساس دیدگاه فوگارتی. مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. 5(4): 134-119.
7. جعفری هرندی، رضا و نجفی، حسن. (1398). تربیت اجتماعی و سیاسی به روایت کتاب‎های درسی دوره دوم متوسطه نظری ایران. مطالعات برنامه درسی. 14(52): 159-184.
8. حاجیانی، ابراهیم؛ صالحی امیری، سید رضا و محمد ظاهری، حمید. (1395). تحلیل محتوای مقایسه‌ای کتاب درسی مطالعات اجتماعی پایه هفتم دوره متوسطه اول (1393) و کتاب‌های درسی تعلیمات اجتماعی پایه اول راهنمایی تحصیلی سابق (1390) از منظر هویت ملّی. پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی. 1(2): 165-145.
9. حمید زاده، محمدصادق؛ ملکی، حسن؛ بهشتی، سعید. (1395). مبانی قرآنی معرفت‌شناسی برنامه‌ی درسی تربیت سیاسی. مجله پژوهش‌های سیاست اسلامی. 4(9): 74-49.
10. خالقی نژاد، سید علی؛ ملکی، حسن و حکیم زاده، رضوان. (1394). نقد دیدگاه پست‌مدرنیسم در برنامه درسی با شاخص‌های مبانی فلسفی تربیت اسلامی. پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی. 1(1): 60-41.
11. داودی، محمد و فاضلی دهکردی، مهدی. (1394). بررسی اهداف تربیت سیاسی در قرآن، با تأکید بر مبانی و اصول تربیتی. آموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث. 1(2): 19-40.
12. دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش. (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران، مصوبه آذرماه 1390. تهران: وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی.
13. رضوی، عباس. (1389). طراحی الگوی مطلوب برنامه‌ریزی درسی در خصوص تربیت سیاسی در دوره ابتدایی، رساله دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
14. رنجبر، مقصود. (1387). تربیت سیاسی در چارچوب نظام‌های سیاسی و نظریه‌های مختلف. فصلنامه راه تربیت. 3(5): 176-155.
15. رهنما، اکبر و سبحانی نژاد، مهدی و علیین، حمید. (1387). بررسی تحلیلی مبانی، اصول و روش‌های تربیت سیاسی از منظر امام علی (ع) در نهج‌البلاغه. دوماهنامه دانشور رفتار. 15(30):1-28.
16. سبحانی نژاد، مهدی؛ نجفی، حسن و نورآبادی، سولماز. (1396). مفهوم تعالی و نقد وضعیت موجود آن در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ایران. مطالعات ملی. 18(2): 44-25.
17. سلحشوری، احمد؛ یداللهی فر، محمدجواد و خنکدار طارسی، معصومه. (1391). مبانی و مؤلفه‌های تربیت سیاسی از دیدگاه امام خمینی (ره). پژوهشنامه انقلاب اسلامی. 2(5): 111-126.
18. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. (1390). دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (شورای عالی آموزش‌وپرورش).
19. شکاری، عباس؛ احمدآبادی آرانی، نجمه؛ فتاحی، ندا. (1393). تعلیم و تربیت مرزی با تأکید بر دلالت‌های تربیتی هنری ژیرو در تحولات تربیتی. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. 4(1): 150-131.
20. شمس‌الدینی نژاد، سعید. (1391). بررسی میزان موفقیت آموزش‌وپرورش در تربیت شهروندی دانش آموزان از دیدگاه مدیران و دبیران مقطع متوسطه شهر کرمان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
21. صالحی، اکبر. (1394). تبیین نظریه انتقادی هنری ژیرو و دلالت‎های آن در تعلیم و تربیت. ارزش‌شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق). 1(1): 95-81.
22. طباطبایی، مینو. (1397). بررسی ‌مؤلفه‌های تربیت سیاسی در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 26(40): 119-135.
23. الف لوی. (1398). مبانی برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی مدارس. ترجمه فریده مشایخ . تهران. نشر منادی تربیت.
24. فضلعلی‌زاده، رضا و باقر زاده خدا شهری، فروغ. (1395). بررسی و مقایسه عناصر برنامه درسی و مؤلفه‌های یاددهی یادگیری از دیدگاه پائولو فریره و هنری ژیرو. پژوهش‌های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار).13(2):81-95.
25. قلتاش، عباس. (1391). مبانی اجتماعی و سیاسی تعلیم و تربیت: بررسی تطبیقی رویکردها و دیدگاه‌های تربیت شهروندی، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت.2(1): 64-47.
26. گال، مردیت، بورگ، والتر و گال، جویس. (1390). روش‌های تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی (ترجمه احمدرضا نصر و همکاران)، جلد اول، تهران: انتشارات سمت.
27. محمد جانی، فرزاد؛ سعادتمند، زهره و کشتی آرای، نرگس. (1392). تحلیل محتوای کتاب‌های آموزشی دوره ابتدایی بر مبنای مؤلفه‌های آموزش جهانی. نشریه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 1(2): 66-52.
28. محمدی پویا (بیجنوند)، فرامرز؛ صالحی، اکبر و مومیوند، فاطمه. (1394). تحلیل محتوای نهج‌البلاغه بر اساس ساحت‌های شش‌گانه‌ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. فصلنامه پژوهشنامه نهج‌البلاغه. 3(10): 81-63.
29. مرزوقی، رحمت‌الله. (1384). تربیت مدنی از دیدگاه اسلام: رویکردی به پرورش سیاسی. دو فصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی. 1(1): 93-108.
30. مسعودیان، پریسا و بهشتی، سعید. (1392). بررسی اهداف و اصول و روش‌های تربیت سیاسی بر مبنای نهج‌البلاغه. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. 20(17): 7-25.
31. مطهری، مرتضی. (1371). تعلیم و تربیت اسلامی، تهران: انتشارات صدرا.
32. نادری، عزت اله و ابراهیمی، اکبر. (1391). بررسی رابطه برنامه درسی مطالعات اجتماعی با تربیت اجتماعی دانش آموزان پایه اول دوره متوسطه در شهرستان‌های استان تهران. پژوهش اجتماعی. 5 (16): 33-15.
33. نصیری، نسرین. (1392). تربیت سیاسی در نهج‌البلاغه. پایان‌نامه. کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
34. وفایی، رضا؛ فضل‌الهی قمشی، سیف‌اله و طالعی‌فرد احمد. (1396). بررسی میزان توجه به ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. ۲ (۲): ۱۳۱-۱۵۴.
35. یاری قلی، بهبود و ضرغامی، سعید. (1393). بررسی امکان بهره‌گیری از عدالت تربیتی برآمده از نظریه‌ی عدالت جان رالز در نظام‌های آموزشی: رویکرد هرمنوتیک انتقادی. نوآوری‌های آموزشی. 10 (50): 100-123.
36. یوسف زاده چوسری، محمدرضا. (1396). برنامه درسی به عنوان یک گفتمان سیاسی. دانشنامه ایرانی برنامه درسی: 6-1.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yusef- zade Chowsari M R, Shah- Moradi M. Developing A Political Education Curriculum Model Based on the Social- Political Education Domain of Fundamental Reform Document of Education For Iranian Junior High School Students. qaiie. 2020; 5 (1) :173-206
URL: http://qaiie.ir/article-1-603-fa.html

یوسف‌زاده چوسری محمدرضا، شاه‌مرادی مرتضی. ارائه مدل برنامه درسی تربیت سیاسی بر اساس ساحت تربیت اجتماعی – سیاسی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (1) :173-206

URL: http://qaiie.ir/article-1-603-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162