[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 129-172 برگشت به فهرست نسخه ها
الزامات حمایت سازمانی ادراک شده در مدرسه صالح در سند تحول آموزش و پرورش
زهراسادات نیری پور، دکتر مریم برادران*1
1- ، baradaran@isu.ac.ir
چکیده:   (901 مشاهده)
تحقق مدرسه در افق چشم انداز 1404 نیازمند مدیریت ادراک منابع انسانی به جهت ایجاد تعهد، وفاداری، اعتماد و بهره‌وری است. بنابراین پژوهش حاضر در سال 1396-97 با رویکرد ترکیبی از نوع لانه‌ای همزمان به تبیین الزامات حمایت سازمانی مدرسه ترسیم شده در سند تحول آموزش و پرورش پرداخته است. ابتدا با تحلیل اسناد بالادستی آموزش و پرورش و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 نفر از مطلعان کلیدی و خبرگان نظام آموزشی الزامات حمایت سازمانی ادراک شده در زیرنظام‌های مدیریت منابع انسانی استخراج شد. به جهت عمق بخشی و نیز مطالعه عمیق پدیده و محک نتایج به دست آمده از شیوه کیفی، مجتمع آموزشی مفید، به عنوان نمونه‌ای در راستای اهداف چشم‌انداز انتخاب و از طریق پرسشنامه استاندارد آیزنبرگ (1986)  نتایج حمایت سازمانی ادراک شده بین 118 نفر از کارکنان و معلمین نمونه انتخابی، بررسی شد. مطابق یافته‌های پژوهش در 4 زیرنظام مدیریت منابع انسانی (تأمین و تعدیل، بهسازی، نگهداری و کاربرد) اگر رهبری آموزشی مدرسه مبتنی بر احسان باشد، جوّ اخلاقی را در مدرسه ایجاد و تعهد اخلاقی در کارکنان که بسترساز حمایت سازمانی ادراک شده است را فراهم می‌کند. هرچند عدالت در جای خود اهمیت دارد و لازم است در سازوکارها، به خصوص مالی (در تأمین، تخصیص و مصرف) به آن توجه شود. در این میان، کرامت انسانی، راهبردی برای برقراری رابطه احسان و عدالت بین رهبری و فرد است. همچنین طراحی نظام جبران خدمت به گونه‌ای که بتواند با همه جانبه‌نگری و جامعیت رضایت عمومی اعضا را جلب نماید، نیازمند تنوع بخشی و تعهد است.
واژه‌های کلیدی: حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت، تعهد سازمانی، مدرسه صالح، سند تحول آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 418 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/11/8 | پذیرش: 1399/3/25 | انتشار: 1399/3/25
فهرست منابع
1. احمدی، آمنه، محمد حسنی و صادق‌زاده، علیرضا. (1391). الگوی مدرسه مطلوب در افق 1404 بر اساس یافته‌های فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی ایران. همایش انجمن مدیریت آموزشی ایران.
2. آدم زاده، عفت و آدم زاده، فاطمه. (۱۳۹۱). حیات معقول و بیداری اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی جعفری. ششمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی. قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
3. ارشدی، نسرین؛ پیریایی، صالحه؛ زارع، راضیه و آقایی، الهام. (1390). اﺛﺮ ﺣﻤﺎیﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ادراک ﺷﺪه ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ درﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای ﻋﺰتﻧﻔﺲ ﺳﺎزﻣﺎن-ﻣﺤﻮر. سومین کنگره ملی دوسالانه روانشناسی صنعتی و سازمانی ایران. دانشگاه شهید چمران اهواز.
4. امامی، مصطفی. 1387. تعهد سازمانی و عوامل موثر برآن. راهبرد انجمن پردیس قم دانشگاه تهران. 1 (1).
5. امیرکافی، مهدی و هاشمی‌نسب، فخر السادات. (1392). تاثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی. مسائل اجتماعی ایران 4 (1)، 33-62.
6. باقری، خسرو. (1390). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول. چاپ بیست و پنجم، تهران: انتشارات مدرسه.
7. برادران حقیر، مریم. (1390). مؤلفه‌های توسعه انسانی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).
8. پردنجانی، طیبه و محمدزاده ابراهیمی، علی. (1396). شناسایی عوامل موثر بر نارضایتی شغلی معلمان ابتدایی شهر بجنورد. دو ماهنامه سلامت کار ایران. 14(4)، 70 – 83.
9. پورسلطانی زرندی، حسین و ایرجی نقندر، رامین. (1391). ارتباط درک حمایت سازمانی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران در سال 1390. مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش .1 (1)، 55-66.
10. جوادی آملی، عبدالله. (1375). تفسیر موضوعی قرآن کریم. جلد اول. تهران: رجاء.
11. حاجی بابایی، حمیدرضا. (1391). ویژگی‌های «مدرسه‌ای که دوست دارم» با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. نوآوری‌های آموزشی، 11 (42)، 51- 74.
12. حاجی صادقی، عبدالله و بخشیان، ابوالقاسم. (1393). مفهوم شناسی و حقیقت یابی حیات طیبه از منظر قرآن. انسان پژوهی دینی، 11 (31)، 165-185.
13. حسنی، محمد. (۱۳۹۲). تربیت اخلاقی و برنامه درسی مدرسه : نگاهی به رویکردهای جاری در ایران وجهان، همایش ملی تغییر برنامه درسی دوره‌های تحصیلی آموزش و پرورش، بیرجند، دانشگاه بیرجند.
14. خاوری، ابوذر؛ خدیجه زارعی؛ بهاره جواندل و محمدی، سمیه. (۱۳۹۵) ویژگی‌های مدرسه صالح در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. سومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران. تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
15. درخشه، جلال و تبشیری، حمیدرضا. (۱۳۹۹). مولفه های حیات طیبه در اندیشه سیاسی نوصدرائیان با تاکید بر آراء علامه طباطبایی و شهید مطهری. دوفصلنامه دانش سیاسی 16 (1).
16. دعایی، حبیب الله و برجعلی‌لو، شهلا. (1389). بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با تهد سازمانی و قصد ترک خدمت. چشم انداز مدیریت ،3، 63-77.
17. رام، سمیه؛ مهر محمدی، محمد؛ صادق زاده قمصری، علیرضا و طلایی، ابراهیم. (1396). آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین 7 تا 14 سال؛ با کدام منطق و رویکرد؟ (نتایج یک مطالعه پدیدارنگارانه). مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی. 2 (3) 87 -116.
18. رضایی، بیژن و تارین، حمداله. (1396). فراتحلیل مطالعات علمی عوامل موثر بر عملکرد مدیران مدارس در ایران. فصلنامه مدیریت مدرسه. 5 (2)، 193- 215.
19. رضایی، فاطمه و نوابی، طاهره. (۱۳۹۳). نقش مدرسه صالح در تحقق حیات طیبه و تربیت اسلامی. اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
20. زکی، محمدعلی. (1385). بررسی و سنجش حمایت سازمانی. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان 18 (3)، 103- 123.
21. شکوهی فرد، حسین؛ سورگی، فائزه؛ محمدی، زهرا و محمد زاده، عصمت، (۱۳۹۷). میزان تحقق ویژگی‌های مدرسه صالح از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر بیرجند، اولین کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی و یادگیری. هرمزگان - بندر سیریک، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران شعبه هرمزگان.
22. عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و محمد، شیخ‌زاده. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (10)، 151 – 198.
23. عریضی، حمیدرضا و گل‌پرور، محسن. (1390). الگوی مسیر روابط حمایت سازمانی ادراک شده با متغیرهای شغلی، حرفه‌ای و سازمانی. پژوهش‌های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، 15 (4)، 147-173.
24. علاقه بند، علی. (1390). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. چاپ بیست و سوم (ویراست ششم)، تهران: روان.
25. عنایتی، ترانه و ولی‌پور، زهرا. (۱۳۹۴). رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با وفاداری سازمانی مدیران آموزشی مدارس شهر ساری، دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد، دانشگاه تربت حیدریه.
26. غریبی، ملیحه و عابدینی، مهنوش. (۱۳۹۶). تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر کارآمدی سازمانی و اخلاق کاری در مدارس متوسطه ناحیه ( 1) شهر بندرعباس، فصلنامه تحقیقات جدید در علوم انسانی، 4 (7).
27. فلاح نیا، راضیه و کیخا، عالمه. (1397). بررسی تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه. فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 2، 4، 29-19.
28. قوجالو، فریبا؛ ایران نژاد، پریسا و شاه مرادی، مرتضی. (1398). بررسی عوامل موثر بر عملکرد معلمان سازمان آموزش و پرورش براساس بر سند تحول بنیادین. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 41 ، 135 – 144.
29. کرسول، جان؛ و کلارک، ویکی پلانو. (1391). روش‌های پژوهش ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش، و جاوید سرایی. تهران: آییژ.
30. مبانی نظری تحول بنیادین ﺩﺭ ﻧﻈﺎﻡ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭﺗﺮﺑﻴﺖ ﺭﺳﻤﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ. (1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی.
31. گال، مردیت‌ دامین؛ گال، جویس و بورگ، والتر. (1384). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی‌. ترجمه محمد خیر، منیجه شهنی ‌ییلاق، احمدرضا نصر، زهره خسروی، حمیدرضا عریضی، محمود ابوالقاسمی، محمدجعفر پاک‌سرشت، علیرضا کیامنش، خسرو باقری. چاپ دوم. تهران: سمت
32. محمدیان، معصومه؛ صالحی عمران، ابراهیم و پاشا، رضا. (1396). بررسی مشکلات اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از نظر مدیران. مطالعات آینده پژوهی و سیاستگذاری، 3 (1)، 59-76.
33. موسی خانی، مرتضی؛ حمیدی، ناصر و نجفی، زهرا. (1389). الویت بندی عوامل موثر بر عملکرد مدیران آموزش و پرورش با استفاده از فنون تصمیم گیری چندگانه (تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی و تخصیص خطی بردا). فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 34 (9)، 127 – 156.
34. میرغفوری، سیدحبیب اله؛ صیادی تورانلو و شناسایی، حسین. (1386). تجزیه و تحلیل و رتبه بندی عوامل موثر بر بهره وری معلمان (مورد مطالعه: معلمان استان یزد). علوم تربیتی و روانشناسی، 14 (4)، 133- 158.
35. نقی پورفر، ولی الله و احمدی، محمدرضا. (1387). شاخص‌های اقتصادی توسعه انسانی از دیدگاه اسلام. فصلنامه پژوهشی اقتصاد اسلامی، 8 (31)، 69-101.
36. نوید ادهم، مهدی. (1391). الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش و پرورش. راهبرد فرهنگ، 17 و 18، 295- 323.
37. نیری‌پور، زهرا سادات. (1397). الزامات حمایت سازمانی ادراک شده در مدرسه صالح. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق (ع)- پردیس خواهران
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nayyeri- Pur Z S, Baradaran M. Requirements of Organizational Support Perceived in Righteous School in the Fundamental Reform Document of Education. qaiie. 2020; 5 (1) :129-172
URL: http://qaiie.ir/article-1-602-fa.html

نیری پور زهراسادات، برادران مریم. الزامات حمایت سازمانی ادراک شده در مدرسه صالح در سند تحول آموزش و پرورش. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (1) :129-172

URL: http://qaiie.ir/article-1-602-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162