[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 93-128 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارائه راهکارهای عملی
دکتر سیدصادق نبوی*
، nabavi@mail.cfu.ac.ir
چکیده:   (906 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌­آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس است. همچنین ارایه راهکارهای عملی جهت تشویق دانش‌­آموزان بهعمل و رعایت هنجارهای اسلامی از اهداف دیگر پژوهش می­باشد. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش  ترکیبی از نوع اکتشافی است. از آنجا که این پژوهش ترکیبی بوده برای مرحله کیفی، نمونه­ای به تعداد 16 نفر صاحب­نظر و 15 نفر دانش­آموز جهت انجام مصاحبه، به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری این پژوهش در بخش کمی شامل کلیه معلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 95- 1394 بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 270 نفر ازمعلمان، مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوم با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزارهای جمع­آوری داده­های مورد نیاز در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته در دو فرم (صاحب­نظران، دانش­آموزان) و در بخش کمی مقیاس درجه­بندی معلمان، مدیران و معاونان بود که  در بخش کمی با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی و استنباطی( آزمون t تک نمونه­ای) و در بخش کیفی با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که از نظر معلمان، مدیران و معاونان مدارس، دانش‌­آموزان پسر مدارس متوسطه دوم، در حد بالاتراز متوسط به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع  ظاهری، رعایت شعائر دینی، رعایت ادب و احترام به مدیر، معلمان و سایر کارکنان مدرسه، رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانش‌­آموزان، رعایت بهداشت و پاکیزه نگهداشتن فضای مدرسه و عدم قصور و سهل­‌انگاری نسبت به وظایف خود عمل می­نمایند. همچنین یافته­‌های حاصله نشان داد که از نظر معلمان، مدیران و معاونان مدارس، احترام گذاشتن معلمان و مدیران و کارکنان مدرسه به دانش‌­آموزان به عنوان الگوی رفتاری، ترویج احترام به مقام معلم در خانواده و رسانه‌­های محلی و ملی، افزایش آگاهی دانش‌­آموزان در خصوص اخلاق اسلامی از طریق آموزش مداوم خانواده و مدرسه، آگاه نمودن دانش‌­آموزان از وظایف خود توسط خانواده  و مدرسه، از مهم­ترین راهکارهای عملی تشویق دانش‌­آموزانبه عمل و رعایت هنجارهای اسلامی بوده است.  
واژه‌های کلیدی: هنجارهای اسلامی، دانش‌آموزان، ارزش‌های اخلاقی، دوره متوسطه
متن کامل [PDF 393 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/9/11 | پذیرش: 1399/4/12 | انتشار: 1399/4/12
فهرست منابع
1. ابوالمعالی، خدیجه. (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: انتشارات علم
2. اسماعیلی، محسن و امینی پژوه، حسین. (1394). معناشناسی برخی از هنجارهای اسلامی در قانون اساسی با محوریت مفهوم موازین اسلامی. دو فصلنامه دانش حقوق عمومی، 4(11)، 24-1.
3. اورنگی، عبدالمجید. (1380). بررسی عوامل مؤثر در کم‌توجهی دانش‌آموزان دبیرستانهای استان مرکزی نسبت به مسایل مذهبی. گزارش پژوهش، اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی.
4. بابایی، الهام.(1391). بررسی میزان عمل به ارزش‌های اسلامی دربین دانش‌آموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه شهر رودهن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
5. الحسینی، سیدرضا. (1379). بررسی عوامل موثر در تقویت گرایش دانش‌آموزان شرکت کننده در مسابقات قرآن و نهج البلاغه کشوری به فعالیتهای قرآن و نهج البلاغه. گزارش پژوهش، اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی.
6. حمیدزاده، بهرام. (1382). آسیب شناسی تربیت دینی (درونداد،فرایند وبرون داد). مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش وپرورش،(2)، 38-24.
7. دلاور، علی. (1389). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی. تهران: انتشارات رشد.
8. رشیدی، علیرضا.(1373). بررسی عوامل مؤثر در بهبود مسایل انضباطی دانش‌آموزان مدارس راهنمایی شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
9. زهادت، عبدالمجید.(1386). تعلیم و تربیت در نهج البلاغه. قم: بوستان کتاب.
10. زینعلی،زهرا. (1382). بررسی راههای درونی شدن ارزشهای اسلامی در میان نوجوانان دختر راهنمایی شهر تهران. گزارش پژوهش، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
11. سادئی، علی. (1375). عوامل مؤثر در ترغیب دانش آموزان به نماز در بین دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمایی و متوسطه استان مرکزی.گزارش پژوهش، اداره کل آموزش وپرورش استان مرکزی.
12. ستوده، هدایت الله. (1393). آسیب شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات آوای نور.
13. سعیدی رضوانی، محمود. (1386). بررسی وضع موجود تربیت دینی و اخلاقی دانش‌آموزان و ارزیابی آن بر اساس مؤلفه‌های اصلی آموزش و پرورش. گزارش پژوهش، شورایعالی آموزش و پرورش.
14. شریفی، عنایت الله. (1389). روش‌های تربیت اخلاقی در نهج البلاغه. فصلنامه آفاق دین، 2، 100-77 .
15. شعبانی، زهرا. (1389). سلامت معنوی و تربیت اسلامی. چکیده مقالات همایش ملی سلامت معنوی و تعمیق تربیت اسلامی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
16. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران.
17. شورای‌عالی آموزش و پرورش. (1391). سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.
18. عصاره، علیرضا. (1382). کارکردهای فعلی آموزش و پرورش کشورمان در تربیت دینی. مجموعه مقالات همایش آسیب‌شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، جلد 2، 98-88 .
19. غلامی، سمیه؛ ذاکری، مختار و زینلی، فاطمه. (1398). مطالعه چگونگی نهادینه کردن نمازخوانی در فرزندان نوجوان توسط والدین: ارایه مدل مطلوب با رهیافت گراندد تئوری. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(3)، 142-119.
20. فضل‌اللهی قمشی، سیف الله و ملکی توانا، منصوره. (1396). عوامل مؤثر بر توسعه معنویت و ارزش‌های دینی دانش‌آموزان. مجله معرفت، مردادماه، شماره 236، 86-71.
21. کاشانی، مجید. (1387). گرایش دانش‌آموزان به ارزش‌های دینی و اخلاقی. فصلنامه مطالعات بسیج، 11(39)، 119-93.
22. کرسول، جان.دبلیو و پلانوکلارک، ویکی. (2008). روش‌های پژوهش ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و جاوید سرایی(1390)،تهران: انتشارات آییژ.
23. کوشی، زهرا؛ موسی‌پور، نعمت‌اله؛ محبی، علی و آرمند، محمد. (1397). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تربیت اخلاقی با رویکرد اجتماعی در دوره ابتدایی و ارایه مدل مفهومی. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 3(2)، 142-117.
24. گلچین، مسعود. (1385). انحراف اجتماعی جوانان در آیینه پژوهش‌ها . نامه علوم اجتماعی، 28، 158-124.
25. مختاری، مریم و عیسایی خوش، کوروش. (1396). عوامل فرهنگی مرتبط با سبک زندگی اسلامی در بین دانش‌آموزان شهر یزد. مجله دین و ارتباطات، 51، 167-143.
26. ملکی‌پور، احمد؛ حکیم‌زاده، رضوان و معمرحور، جمال. (1393). ارزیابی و بسترسازی مؤلفه‌های مؤثر بر نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی(مطالعه موردی: مدارس متوسطه منطقه دهلران). فصلنامه اخلاق، 3(15)، 105-80.
27. میرعارفین، فاطمه. (1386). نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی دین و زندگی سال سوم دبیرستان. فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 3(1و2)، 119-87.
28. نادر بیگلویلو، آریان؛ شمخانی، اژدر و نوعلیان، یاور. (1392). درونی‌کردن ارزش‌های اسلامی در میان فرزندان دانش-آموزکارکنان ف.ا.ا.همدان. فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 7(2)، 36-24.
29. نبوی، سیدصادق. (1395). بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی در دانش آموزان دوره متوسطه. گزارش پژوهش، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
30. نصیری، فخرالسادات؛ یزدی معز، شیرین؛ فلاحی، احمد و شمخانی اژدر، حسین. (1390). درونی کردن ارزشهای اسلامی در میان دانش‌آموزان از دیدگاه مربیان تربیتی(مطالعه موردی دبیرستانهای دخترانه شهر همدان). نشریه مهندسی فرهنگی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، شماره 57، 73-50.
31. یادگاری، مطهره؛ صالحی، کیوان و سجادیه، نرگس‌سادات. (1398). ارایه نظریه داده‌بنیاد برای تبیین فرایندهای جاری تربیت اخلاقی در مدارس متوسطه شهر تهران. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(2)، 186-147.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nabavi S Ṣ. Investigating the Extent to Which the Islamic Norms Are Parcticed by the Male Students in High School from the Teachers’ and School Principals’ Viewpoints and Providing Practical Solutions. qaiie. 2020; 5 (1) :93-128
URL: http://qaiie.ir/article-1-601-fa.html

نبوی سیدصادق. بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس و ارائه راهکارهای عملی. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (1) :93-128

URL: http://qaiie.ir/article-1-601-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162