[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 7-34 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت وآموزه‌های اسلامی بر اضطراب و تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان
دکتر عبداله رشیدزاده*
، rashidzadea@yahoo.com
چکیده:   (915 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت و آموزه­‌های دین اسلام بر اضطراب تحصیلی و تاب­‌آوری تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر روش­شناسی جزء طرح­های نیمه آزمایشی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون با گروه کنترل بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-1399 تشکیل می­دادند. برای انتخاب نمونه مورد پژوهش از روش نمونه­‌گیری خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای استفاده شد. برای این منظور تعداد 40نفر از دانش آموزان انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس 10 جلسه آموزشی در مورد گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد و روال عادی خود را طی کردند. برای پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون از پرسشنامه‌­های اضطراب امتحان و تاب‌­آوری تحصیلی استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش برنامه مبتنی بر معنویت و آموزه های دین اسلام بر کاهش اضطراب تحصیلی و نیز افزایش تاب‌آوری تحصیلی دانش‌­آموزان  اثرگذار بوده است.
واژه‌های کلیدی: اضطراب تحصیلی؛ تاب آوری تحصیلی؛ معنویت و آموزه های اسلامی؛ دانش آموزان
متن کامل [PDF 303 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/10/13 | پذیرش: 1399/4/4 | انتشار: 1399/4/4
فهرست منابع
1. آقایوسفی، علیرضا، صفاری نیا، محمد و ایمانی فر، حمیدرضا.(1394). اثربخشی عمل به باورهای دینی بر تاب‌آوری و سرسختی روانشناختی بین طلاب علوم دینی و دانشجویان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی.23(28)131-147.
2. ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین.(1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان، فصلنامه علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، 3(3)،61-74.
3. ایزدی طامه، احمد و محمودی دارایی، خدیجه.(1396).اثربخشی آموزش معنویت بر تابآوری و کیفیت زندگی زنان مطلقه.فصلنامه فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده.13(43) ، 53-.40.
4. برزگر برف رویی، مرتضی؛ جان بزرگی، مسعود و نیوشا، بهشته.(1391). نقش پایبندی مذهبی و جنسیت در اضطراب امتحان. اسلام و روانشناسی. 6(10)، 43-61.
5. برومندزاده، نیلوفر و کریمی ثانی، پرویز.(1394).تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای معنوی بر سلامت عمومی و اضطراب دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی .8(31) ،9-23.
6. بهشتی، ابراهیم و حاجبی، مجیدضرغام.(1397). رابطه تاب آوری و عمل به باورهای دینی با اضطراب افسردگی در سربازان. مجله طب نظامی.20(3)333-341.
7. پرزور،پرویز؛ عباسی، مسلم؛ شجاعی، احمد.(1397). اثربخشی مداخله معنوبی بر تاب آوری فردی و اجتماعی زنان قربان خشونت خانوادگی. مجله روانشناسی بالینی.10(2)95-105.
8. جمشیدی، محمد علی؛ فدایی مقدم، ملیحه؛ قربانی، سکینه؛ فرهوش، محمد.(1396). نقش میانجی خودکارآمدی و تاب آوری در رابطه هوش معنوی و اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستان شهرقم.4(1)7-21.
9. جناآبادی، حسین و علی احمد،مرتضی.(1397). اثربخشی آموزش مؤلفه های آرامش روانشناختی مبتنی بر دیدگاه اسلامی (صبر و دعا) در اضطراب امتحان و تاب آوری دانش آموزان.فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی. شماره 32.(185-203).
10. جناآبادی، حسین؛ ناستی زایی، ناصر و جلال زایی، سمیه.(1395).تاثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان، آموزش پرستاری، 5(1)، 12-22.
11. حاج حسینی، منصوره؛ سلیم احمد، ژاکاو، اژه ای، جواد و نقش ، زهرا.(1397). نقش واسطه ای تاب آوری در ارتباط با اضطراب مرگ و سلامت عمومی نوجوانان مهاجر عراقی متاثر از چنگ با داعش. مجله روانشناسی.22(3).242-255.
12. حسینی، زینب السادات و امیری، حسن.(1394).رابطه بین تاب آوری با میزان اضطراب دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان اسلام‌آباد غرب، نخستین کنگره بین‌المللی جامع روانشناسی ایران، تهران.
13. خالدیان، محمد ارجمند کرمانی،رویا وامینی، پروین(1397).اثربخشی آموزش معنویت با تاکیر بر آموزه های دین مبین اسلام بر تاب آوری و سازگاری اجتماعی در افراد وابسته به مواد. فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد.5(18). 57-74.
14. رشیدزاده، بدری و واحدی.(1397) . اثربخشی مهارتهای مثبت اندیشی با تکیه براعتقادات دینی اسلام بر مولفه های بهزیستی روانشناختی و تاب‌آوری مادران دارای فرزند اتیسم. فصلنامه مسائل کاربردی درتعلیم و تربیت اسلامی. 2(3)،59-86.
15. زینی وند، زهرا؛ امینی، جاوید و کرمی جهانگیر.(1394).کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی. روانشناسی و دین .8(4) ،94-101.
16. سپهریان، فیروزه؛ رضایی، زمانه(1389).میزان شیوع اضطراب امتحان و تاثیر مقابله درمانگری بر کاهش میزان آن و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی، مجله برنامه‌ریزی درسی دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره25، (65-80).
17. سیف، علی اکبر؛ عیسی بخش، مانیا و درتاج، فریبرز.(1397).تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر تابآوری تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه نه تهران. پژوهش در نظامهای آموزشی. ویژه نامه، بهار97(69-78).
18. شیرازی، محمود.(1394). تعیین میزان شیوع اضطراب امتحان و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی استان سیستان و بلوچستان. مجله پژوهش در نظام های آموزشی.9(30)167-186.
19. طباطبائی، سیدمحمدحسین.(1371). المیزان. قم، اسماعیلیان.
20. فتحی، اعظم؛ برمه‌زیار، سامان و محبی، سیامک.(1396). بررسی اضطراب امتحان در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر قم و عوامل مرتبط با آن. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی.10(4).270-276.
21. فلاحی، معصومه و اسدی، الهه (1395).اثربخشی مثبت و دعا بر اضطراب و افسردگی جوانان 17تا 19ساله، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،1(3)،118-125.
22. قدم پور، عزتالله؛ رحیمی پور، طاهره؛ امیری، فاطمه و خلیلی گشنیزانی، زهرا .(1397).اثربخشی آموزش صبر مبتنی بر آموزههای دینی بر تاب آوری، فصلنامه روانشناسی دین،11 (1)،31-46.
23. کازرونی زند، بهناز؛ سپهری شاملو، زهره و میرزاییان، بهرام.(1392). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس تاب آوری کودک و نوجوان در جمعیت ایرانی: روایی و پایایی. فصلنامه نسیم تندرستی. 2(3).15-21.
24. کجباف،محمدباقر؛ حسینی، فریبا؛ قمرانی،امیر و رزازیان، نازنین.(1396). مقایسه اثربخشی کیفیت زندگی درمانی و درمان مبتنی بر معنویت اسلامی برتحمل پریشانی، استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به سردرد تنشی. مجله روانشناسی بالینی. 9(1،33)،39-57.
25. کوپانی،سمیه و تقوی ،سیدمحمد رضا.(1394).بررسی اثر بخشی گروه درمانی معنوی ـ مذهبی با تأکید برآموزه هایاسلام بر کاهش اضطراب فراگیر دانشجویان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی . 5(2)، 183-198.
26. کرمانی،محمد؛ ارجمند، رویا و امینی، پروین.(1397). بررسی اثر بخشی آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین مبین اسلام بر تاب آوری و سازگاری اجتماعی در افراد وابسته به مواد.فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد. 5 (18)،57-74.
27. محمدی جلالی، مجتبی و احمدی، فاطمه. (1394).اثربخشی آموزش راهکارهای مقابله‌ای اسلام برگرفته از آیات قرآن کریم بر کاهش اضطراب دانش آموزان، آموزش پژوهی،1(2)، 99-118.
28. مطهری،مرتضی.(1375). انسان و ایمان. قم: انتشارات صدرا.
29. معنوی پور، داود.(1390).بررسی مشخصه های روانسنجی آزمون اضطراب امتحان در دانشجویان.فصلنامه اندازه گیری های تربیتی.2(5).27-40.
30. مکارم شیرازی، ناصر.( 1374). تفسیر نمونه. تهران، دارالکتب الاسلامیه.
31. مهین رسولی،اعظم؛ میرنسب، میرمحمود و بدری ، رحیم.(1391). بررسی رابطه اسنادهای علی مذهبی و غیر مذهبی با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های شهر تبریز.پژوهش ها و مطالعات علوم رفتاری. 4(11)61-79.
32. نعمتی سوگلی تپه، فاطمه.(1396).تأثیر معنویت درمانی با تأکید بر آموزه های دین مبین اسلام بر عزت نفس و تاب‌آوری در افراد معتاد. تحقیقات علوم رفتاری . 16(1)، 69-62.
33. نصیرزاده، زیبا؛ محمدرضایی، علی و محمدی فر، محمد علی.(1397). اثربخشی آموزش تاب آوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستانی.مجله روانشناسی بالینی.10(2)29-40.
34. وست، ویلیام.(1387). روان درمانی و معنویت ترجمه شهیدی ، شهریار و شیرافگن، علی(1387).تهران.انتشارات رشد.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashid Zade A. The Effectiveness of Teaching Planning Based on Spirituality and Islamic Teachings on Anxiety and Academic Resiliency of Students. qaiie. 2020; 5 (1) :7-34
URL: http://qaiie.ir/article-1-599-fa.html

رشیدزاده عبداله. اثربخشی آموزش برنامه مبتنی بر معنویت وآموزه‌های اسلامی بر اضطراب و تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (1) :7-34

URL: http://qaiie.ir/article-1-599-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162