[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 35-60 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین متغیرهای هوش معنوی والدین و معلمان و شادکامی دانش‌آموزان دوره ابتدایی: نقش واسطه‌گری بهزیستی معنوی دانش‌آموزان
محبوبه سیستانی الله آبادی، دکتر محبوبه البرزی*1، دکتر فریبا خوشبخت
1- ، malborzi@shirazu.ac.ir
چکیده:   (924 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین تأثیر میانجی گری بهزیستی معنوی دانش آموزان در رابطه بین هوش معنوی والدین و معلمان با شادکامی‌دانش آموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان (دختر و پسر) کلاس پنجم و ششم ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه پژوهش  به شیوه نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب  شدند. معلمان و والدین به­ پرسشنامه هوش معنوی کینگ (King, 2008) و دانش آموزان به پرسشنامه های بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون (Paloutzian and Ellison,1991) و شادکامی‌ اکسفورد(Oxford, 2002) پاسخ دادند. روایی و پایایی ابزارها محاسبه و مطلوب بدست آمد. سؤالات پژوهش با استفاده از نرم افزار AMOS22 تحلیل شدند. نتایج تحلیل های آماری نشان داد  هوش معنوی معلمان و  والدین هر دو  بر بهزیستی معنوی دانش آموزان تأثیر معنی دار دارد. همچنین هوش معنوی معلمان و والدین هر دو بر شادکامی‌دانش آموزان تأثیر معنادار نشان داد. علاوه بر این بهزیستی معنوی دانش آموزان بر شادکامی‌آن ها نیز تأثیر مثبت و معنی داری نشان داد. نتایج تحلیل میانجی نشان داد که اثر غیر مستقیم هوش معنوی معلم بر شادکامی‌دانش آموز معنی دار بود. هم چنین نتایج نشان داد که اثر غیر مستقیم هوش معنوی والدین بر شادکامی‌دانش آموز نیز معنی دار بوده است. درنهایت یافته های بدست آمده حاکی از تأثیر معنویت افراد تأثیرگذارهمچون معلمان و والدین بر بهزیستی معنوی دانش آموزان و همچنین شادکامی آنان است ونتایج لزوم توجه به معنویت در زندگی را مورد تأیید قرارداد.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی والدین، هوش معنوی معلمان، بهزیستی معنوی دانش آموزان، شادکامی دانش آموزان
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي - فلسفي
دریافت: 1398/12/15 | پذیرش: 1399/4/24 | انتشار: 1399/4/24
فهرست منابع
1. آرگایل، مایکل .(2001). روان شناسی شادی )ترجمه، مسعود گوهریانارکی، حمیدطاهر نشاط دوست. حسن پالاهنگ و فاطمه بهرامی(. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاه.
2. امینی، آرزو؛ قاسملو، مریم؛ شریعتمدار،آسیا.(1398). اثربخشی آموزش مفاهیم معنوی با محوریت مذهب بر امید کودکان.مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(4)، 7-36.
3. باقری، م. و معاضدیان، پ. (۱۳۹۵). آموزش هوش معنوی بر سازگاری‌های خانوادگی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی. فصلنامه مشاوره کاربردی. 14،35-47.
4. بردستانی، عذرا. (1381). بررسی تأثیر باورهای مذهبی بر رفتار نوع دوستانه و سازگاری تحصیلی در دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه.پایان نامهکارشناسی ارشد: دانشگاه شیراز.
5. بهرامیان، سمیه؛ نادی، محمدعلی؛ کریمی، فریبا.(1398).واکاوی مولفه های شادی دراسلام واعتباریابی آن باهدف ایجاد و گسترش مدارس شاد. مسائل کاربردی تعلیم وتربیت اسلامی، 26، 7-52.
6. بیرامی، منصور؛ موحدی، معصومه؛ موحدی، یزدان؛ کریمی نژاد، کلثوم(1395). اثربخشی آموزش معنویت برارتقای سرسختی و بهزیستی روانشناختی، روانشناسی و دین، 107-120.
7. جعفری، پریوش. طالب زاده، فاطمه(1389). ارائه مدلی برای نشـاط و شـادی در مـدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مـدیریت آموزشـی، دانشـگاه آزاد اسـلامی واحـد گرمسار، سال چهارم، شماره 4.
8. حسن، جعفر؛ شیخان، ریحانه؛ محمودزاده، اکرم؛ نیکرو، معصومه.(1393). نقش بهزیستی معنوی و راهبردهای مقابله ایی در رفتارهای پرخطر نوجوانان. فصلنامه اندیشه ورفتار. دوره نهم، شماره 33، 17-27.
9. رستمی نسب، عباسعلی؛ علوی، سیدحمیدرضا؛ کریمی، مینره.(1396). بررسی اثربخشی آموزش شادی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روان‌شناختی و جهت‌گیری مذهبی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره دوم شهر کرمان. مسائل کاربردی تعلیم وتربیت اسلامی، 2(4).47-66.
10. صالحی عمران، ابراهیم؛ عابدینی بلترک، میمنت.(1397). بررسی رابطه بین شادکامی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان درفضاهای آموزشی استان مازندران باتأکید برنقش برنامه ریزی آموزشی. دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، دوره هفتم، شماره سیزدهم، 121-145.
11. جعفری، سید ابراهیم؛ سیادت، سیدعلی؛ بهادران، نرگس(1387).بررسی عوامل موثر برشادابی مدارس.اندیشه های نوین علوم تربیتی،شماره 1و2، 31-44.
12. عبدالله زاده، حسن؛ کشمیری، مهدیه؛ و عربعاملی، فاطمه. (1388). هوش معنوی. تهران، انتشارات روانسنجی.
13. عسگری، پرویز، خدیجه روشنی و مهری آدریانی(1389» .(رابطۀ اعتقادات مذهبی و خوشبینی با سلامت معنوی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز». یافتههای نو در روانشناسی،2:39-2
14. علی پور، احمد؛ نوربالا؛ احمدعلی.(1378). بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه اکسفورد. مجله اندیشه ورفتار، 18، 55-65
15. جوزقی، زهره. (1381). بررسی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان ساوه با روابط عاطفی والدین آنها در سال تحصیلی 81-1380، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
16. دانش، عصمت؛ سلیمی نیا، نرگس؛ حق رنجبر، فرخ؛ نادری، فریده، عمویی، خدیجه(1396). الگوی ساختاری تحول روانی اجتماعی فرزندان در ارتباط با هوش معنوی و شیوه های فرزندپروی مادران آن ها. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 11، 47-65.
17. گنجی،طاهره وحسینی،آغافاطمه. (1389). باورهای مذهبی دانشجویان پرستاری کارشناسی و ارتباط آن با میزان اضطراب آنان. نشریهدانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی، 64(23): 41-51.
18. لواسانی، غلامعلی مسعود؛راستگو، لیلا؛ ،آذرنییاد، آرش؛ احمدی، طاهر.(1393). اثر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و استرس تحصیلی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری،2(3)، 1-18.
19. نصوحی دهنوی، محمود؛ احمدی، سید احمد؛ عابدی، محمدرضا(1383). رابطه بین میزان شادمانی و عوامل آموزشگاهی دانش آموزان دبیرستانی. دانش و پژوهش در روانشناسی، 19، 33-50.
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sistani Allahabadi M, Alborzi M, Khoshbakht F. The Relationship between the Parent's and Teachers' Spiritual Intelligence and Happiness of Elementary School Students: Mediating Role of Students' Spiritual Well-Being. qaiie. 2020; 5 (1) :35-60
URL: http://qaiie.ir/article-1-598-fa.html

سیستانی الله آبادی محبوبه، البرزی محبوبه، خوشبخت فریبا. رابطه بین متغیرهای هوش معنوی والدین و معلمان و شادکامی دانش‌آموزان دوره ابتدایی: نقش واسطه‌گری بهزیستی معنوی دانش‌آموزان. مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي. 1399; 5 (1) :35-60

URL: http://qaiie.ir/article-1-598-fa.html



دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی پژوهشی مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی Quarterly Journal of Applied Issues in Islamic Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162